malinsmalin
I rabatten på våran framsida (ca 3,5 m lång och 1 meter djup) har vi två djälvulsbuskar och mellan dem har vi några marktäackande blömmor (blå lila blommor). Solen lyser bara där fram till runt 11 på förmiddagen, sen är det skugga resten av dagen, zon 1.

Rabatten ser väldigt tråkig ut, så jag skulle gärna vilja ha lite färgklickar och grönt däri. Tips på någon fina blommor eller gröna växter som kan passa bra ihopa och funka i skugga?
oliv
Jag är väldigt glad i växter med vita inslag i bladen i skuggiga lägen, t.ex. har jag hosta Francee, kaukasisk förgätmigej, rosenplister (här i zon 1 har rosenplister kvar sina blad över vintern och lyser upp rabatten), vita liljor och vita höstanemoner i min skuggiga rabatt.
therese.kvist
Fuchsia gillar skugga, det finns ju härdiga sorter med
Klint
Astilbe finns röda rosa lila vita olika höga med fina blad och trivs iskugga Löjtnantshjärta skära eller vita trivs också bra det är vad jag har haft som jag kommer på
Crazy4Flowers
Alunrot och Funkia har härliga blad i alla möjliga variationer.
rosentass i Göteborg
CITAT (Klint @ 20-04-2010, 19:38) *
Astilbe finns röda rosa lila vita olika höga med fina blad och trivs iskugga Löjtnantshjärta skära eller vita trivs också bra det är vad jag har haft som jag kommer på

Sannolikt OT, ursäkta isf men försöker här (knappast värt en egen tråd). Satte astilbe i min skuggiga rabatt förra året, köpta fr odla.nu. Hann inte bli så stora, en fick en blommande stängel iaf. NU syns bara torra döda stickor av den/dom. Är det ok? Kommer livstecken senare kanske?
Klint
CITAT (rosentass i Göteborg @ 22-04-2010, 01:33) *
Sannolikt OT, ursäkta isf men försöker här (knappast värt en egen tråd). Satte astilbe i min skuggiga rabatt förra året, köpta fr odla.nu. Hann inte bli så stora, en fick en blommande stängel iaf. NU syns bara torra döda stickor av den/dom. Är det ok? Kommer livstecken senare kanske?

Hej!
Ja det tror jag säkert att de gör!!
rosentass i Göteborg
Tack Klint, nu blev jag glad! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon