hakelm
Jag har förgrott en del ringblommor, astrar mm. De har tagit sig bra men är ännu inte mogna att sättas ut. Nu skall jag resa bort en vecka och är orolig för att plantorna är förvuxna eller vissna när jag kommer tillbaka. Kan jag sätta hela förodlingslådan i kylen där det är ca 4 grader och mörkt?

Tacksam för råd

Håkan

Maggan H
Har de grott är det en säker död. Om inte går det säkert bra.
strandskatan
Nejnejnejnej inte kylen - du skriver att de tagit sig bra, så jag utgår från att de grott. Jag hoppas du har dem i krukor eller byttor med hål i botten? Ställ såkrukorna/byttorna i större kärl utan hål i botten. Lägg kökssvampar med den hårda sidan uppåt i dessa kärl. Sätt ner sådderna däri. Fyll på vatten upp till krukornas botten. Ställ nu dessa kärl svalt och ljust, men inte där det blir direkt sol, på ett bord en bit in i rummet (stäng av elementen!) eller i ett norrfönster tex.
therese.kvist
En veckas semester på våren = blomvakt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon