oliv
Alla mina klematis står bakom olika växter, utom en (en bergsklematis (montana) Rubens) som står vid en stolpe på norrsidan (får alltså inte mycket sol). Mitt emot har jag en skogsklematis (Vitalba), som inte heller har något runt fötterna. Den trivs ändå, men det skulle vara snyggt med grönt runt. whistling.gif

Jag skulle vilja ha något runt stolpen, kommer bara inte på vad som skulle fungera. Hur har ni det?

Jag tänker något som det här: grönt framför klematis (det ser lite ovårdat ut, men något i den stilen). giggle.gif
Fru JD
Är dessvärre total amatör så det är nog bäst att jag avhåller mig från att ge råd. Däremot så undrar jag vad det är för vacker klematis det är som klättrar upp för trappräcket på bilden?? rolleyes.gif
oliv
Det är en bergsklematis (Clematis montana), bilden är lånad från internet.
therese.kvist
Jag hittade en daggkåpa i gräsmattan, så den satte jag vid foten av klematisen och det blev kanon. De kommer fint i år med!
oliv
Ja, det kunde vara något om det inte vore för de gula blommorna...

Hur funkar alunrot (Heuchera)? Jag har ingen erfarenhet av den, men kan tänka mig att det skulle kunna passa...
Annie-72
Hejsan!!

Jag har planterat vit höstflox framför min klematis vilket är superfint tillsammans. Enda nackdelen jag kan se är att floxen gärna sprider ut sig...

Annie
oliv
CITAT (Annie-72 @ 22-04-2010, 10:36) *
Hejsan!!

Jag har planterat vit höstflox framför min klematis vilket är superfint tillsammans. Enda nackdelen jag kan se är att floxen gärna sprider ut sig...

Annie

Annie, snyggt med höstflox! tummenupp.gif
Men kring stolpen tror jag det kan bli för torrt för höstflox (jag vill inte ha mjöldagg). Jag behöver nog något lägre (i alla fall bladverket) som kan hålla fukten i marken tror jag.
Gunilla T
Vad sägs om Asarum europaeum - hasselört? I mitt tycke en mycket vacker marktäckare som inte konkurrerar med din Clematis utan framhäver den. Hasselörten har låga, blanka och njurformade blad, blommar men du ser inte blommorna som är oansenliga och ligger under bladen. Den kan vara något seg i starten men när den väl etablerat sig bildar den en tät blank och städsegrön matta. Trivs i skugga och bör inte torka ut de första åren - sedan brukar den tåla lite torka också. Den täcker hela marken effektivt, bladen går nästan omlott vilket gör att jorden behåller sin fuktighet och svalka bättre.

Om något blad blir fult under vintern är det bara att klippa bort, det kommer snabbt nya.

Såhär ser den ut hos mig;

[attachment=49235:DSCN07320001.JPG]
oliv
thanks.gif för alla tips! Nu kan jag fått flera växter som jag kan titta närmare på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon