Full version: Gladiolus
therese.kvist
När kan man sätta ut knölarna?
ingrids
Visst är det som för dahlia - när frostrisken är över? Har alltid tänkt på dem som lika kinkiga med kyla.
therese.kvist
Oj, hinner de med o blomma då om jag ska vänta till början av juni?
Sussie F-Flower
CITAT (therese.kvist @ 20-04-2010, 20:45) *
Oj, hinner de med o blomma då om jag ska vänta till början av juni?

Du kan plantera ned dom inne, ca 10 cm djupt, i baljor eller krukor, eller vad du nu har, i början av maj.
Sedan är det bara att "flytta ut" och plantera i rabatten där du vill ha dom i början av juni.

Försök att plantera hela "klumpen" på ett och samma ställe så minskar du risken för att skada rötterna.
Så gör jag.
Alexander-VG-zon3
vill du så går det också att plantera ut dom direkt i marken nu i april (om man bor i södra sverige), frosten gör ingen skada för knölar som är i marken. själv har jag haft dahlior och gladiolus ute i krukor nu i hela april, och även då det har varit frost så skyddar krukan, jorden dom. plus är frosten inte lika intensiv nu som under vintern.

dock för att vara säker bör man inte utsätta dom för frost när man har dom i krukor, och det är bra att förkultivera dom inne som redan skrivits då får dom en extra tidig start. och det är ju enkelt att ha dom i krukor om det skulle bli en sen frostnatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon