emwpecj
Hej

Har nybyggd altan och har köpt stora fina krukor att ha på altanen. Vi har dock inga krukfat till dessa och efter att ha kollar runt så verkar detta generellt inte säljas tillsammans med utekrukor. Jag är dock fundersam om inte vatten som rinner genom krukan färgas av joden och i så fall missfärgar altanen?

Frågan är alltså om man verkligen behöver krukfat på altanen?
Någon som har erfarenhet?

Mvh / Peter
ingrids
Att lägga en fiberduk i krukan så att jorden inte rinner ut hjälper en hel del.
Aqvakul
Fat är att föredra - innebär att man inte behöver vattna lika ofta..
zissi
Fat är bra för både växten, altanen och dig själv inte minst yes.gif tummenupp.gif
Malin_MeL
man kan köpa små glas/plast bitar som man lägger 4 st under varje kruka, då blir det liten kontaktyta mot trallen.

man kan lägga vad som helst under eg, iden är att den fuktiga botten kommer upp från trallen

eller så flyttar man krukorna ofta, (eller har dem på exakt samma ställe alltid, och döljer fläckarna)
Sussie F-Flower
Jag har inte några fat till mina tomater som brukar stå i sin urna efter husväggen, direkt på golvet/brädorna.

Nu har ju jag inte ett nytt golv heller, så för mig så spelar det inte så stor roll om det blir en "fläck" under...

Om jorden "rinner ut"? Det vet jag inte för jag har aldrig kollat... men mycket vatten går det åt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon