Full version: Vad heter dessa?
Satine_
Fick dessa av min farmor, men vi har ingen aning om vad de heter. Någon annan som kanske vet? smile.gif
Bassam
Hej

1n först Klivia – n2 Ormbunke - n3 gummiplanta!

H:bassam
Åsa, mälardalen zon 2
1. Ser ut som någon slags Hibiskus

2. Är Asparagus plumosus = fjädersparris, även mycket vanlig som snittblomma.

3. På bild 3 ser jag 2 växer den klättrande som har stora blad ser ut som Stephanotis floribunda (doftranka) den med små blad är Murraya paniculata = doftruta
varghem
Aralia, fjädersparris, porslinsblomma???
Sussie F-Flower
Min första tanke på den sista bilden var en Hoya Australis, eller är jag helt ute och cyklar då...?
pejori
3:an kan vara viket som.
Hoyor och doftrankor är närbesläktade, och svårt att se skillnad på, när bilden är så liten.
Men jag tippar nog på doftranka, då det är en "farmorblomma"

varghem
CITAT (pejori @ 21-04-2010, 11:43) *
3:an kan vara viket som.
Hoyor och doftrankor är närbesläktade, och svårt att se skillnad på, när bilden är så liten.
Men jag tippar nog på doftranka, då det är en "farmorblomma"

Tycker den har för klena stjälkar för doftranka... och hoya är ju absolut en "farmorblomma"
pejori
CITAT (varghem @ 21-04-2010, 16:07) *
Tycker den har för klena stjälkar för doftranka... och hoya är ju absolut en "farmorblomma"

Ja..Den är den mest tveksamma.
Men dom sköts likvärdigt, så det går på ett ut. tummenupp.gif

Den på bilden, har tunna blad och doftrankans brukar vara tjockare, så det lutar nog åt en hoya i alla fall.
mbn
No 1 - blomsterlönn?
No 2 - fjädersparris
No 3 - hoya
sqrulan
tummenupp.gif Varghem har nog helt rätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon