Koste
Hej, vilka avstånd ska det vara inomhus och utomhus på basilika, så att den mår bra, idag är den 5 cm hög..

Åsa, mälardalen zon 2
Basilikan mår oftast bäst att hela tiden odlas i kruka, man kan så flera frön per kruka jag tycker ofta att ca 5frö i en 12cm kruka är lagom. Allteftersom plantan fyller krukan med rötter så sätter man den i en allt större kruka och krukorna kan ställas med några cm mellanrum. Basilika vill stå varmt och skyddat.

Har man någon rejäl balkonglåda så kan man även plantera flera plantor i en sån.

Peppen
Jag är också nyfiken på ämnet. Dock måste jag fråga varför basilika trivs bäst i kruka?
therese.kvist
Jag planterade ut min i min örtrabatt förra sommaren, gick jättebra!
Anja Danmark
Jeg plejer at have den i drivhuset direkte plantet i jorden, og den bliver kæmpestor. Men udendørs har jeg den i krukke på et varmt sted - den er meget varmekrævende.
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir varmare om fötterna i kruka, basilika gillar värme + i kruka kan man hålla dem isolerade från sniglar (sniglar i alla former älskar basilika).
Koste
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-04-2010, 19:59) *
Basilikan mår oftast bäst att hela tiden odlas i kruka, man kan så flera frön per kruka jag tycker ofta att ca 5frö i en 12cm kruka är lagom. Allteftersom plantan fyller krukan med rötter så sätter man den i en allt större kruka och krukorna kan ställas med några cm mellanrum. Basilika vill stå varmt och skyddat.

Har man någon rejäl balkonglåda så kan man även plantera flera plantor i en sån.

Några cm alltså? tack Åsa!
katah
Jag skulle tippa något på 15 cm mellan plantor.

Jag planterade förra året dom i en 12 liters hink tillsammans med en chili/ paprika.
Då hade jag paprikan + 2 basilikor i den hinken. Fungerade finfint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon