Full version: KATTER
whoa1990
Hej började plantera för första gången, härom dagen märkte att nån av grannarnas katt springer runt å gräver där jag har planterat. finns det nåt sätt så man kan få dom att undvika att va där jag har planterat?
Daniel83
Har samma problem som du verkar ha. Min granneskatter är för skygga så ser dem väldigt sällan och då som ett snabbt försvinnande arsle, men det man däremot ser är skadan de gör, sist hade en av dem pissat ner min bil, som tur så verkar den värsta lukten gått över genom en extra tvätt, men roligt är det verkligen inte. Att ta kattskrälet på bar gärning och ge den en dusch med slangen är alltid bra, men kan ju vara svårt om de är för skygga. Tycker inte om att skada djur, men skulle gärna komma på en lösning som innebär att kattjäklarna drar in färg eller skit in i grannens hem så dessa får lida rejält och kanske självmant håller koll på sina älsklingar, får väll låna ett paintboll gevär. Skämt och sido de tips jag fått är:
*Ha hönsnät på jorden och enbart göra hål i denna för växtlighet. Inte så vakert kanske.
*Stick ner små väsade pinnar omkring där du planterat. då lär katten inte tycka om att vara där. Inte så roligt att trampa på så måste ju vara på rätt ställe.
*är man lite händig så skall man också kunna koppla in batteri eller annan energikälla och så att säga skappa ett mini elektriskt staket. Lär säkert vara avskräkande men lite i värsta laget kanske.
*Häll ut olika "illaluktande" medel, typ menthol, cayennepeppar, kaffepulver, vittpeppar, senapspulver, citronella, citrusskal, eteriska oljor m.m. Finns också färdiga blandningar man kan hälla ut, men man kan ju kanske pröva några olika varianter av ovanstående först. Man måste nog se till att fylla på ofta och risken är ju att inte alla katter bryr sig om samma lukter.
*Plantera växter som katter tydligen ogillar lukten av, vinruta, lavender, rosmarin, curryört, kinesisk vitlök, "Coleus canina" som jag inte vet det svenska namnet på och några till. Ger en ju ytterligare anledning att köpa växter tummenupp.gif .
*Man kan också göra sin tomt kattovänlig (alltså fuktig, utan många gömställen, utan öppen jord i planteringen) och hoppas att den trivs någon annanstans, men då finns ju risken att man gör det själv också.
*Skappa ett kattvänligt ställe där du kan tillåta katten att vara och plantera ut kattmynta. Man kanske kan skänka ett svänggäng till grannen som fredsgåva coolgleam.gif
*Och sist finns det också olika mekaniska kattskrämor, några som ger ljud ifrån sig som irriterar katten andra som skjuter ut vattenstrålar når katten går förbi. Låter som en dyr lösning men man kanske kan få grannen i fråga att sponsra....
Det mest säkra är väll annars att fånga in "vild"katten i en fälla och skicka den till närmaste katthem rolleyes.gif
therese.kvist
Jag tog grillspett av trä, men det vassa neråt o satte lite överallt i rabatten när den var ny, det gröna tar över sedan. Då gillar de inte o sätta sina rumpor på pinnarna. Nåt annat har ej funkat, har hört att de inte gillar citron.. Men det föfrsvinner varje gång det regnar!
Malvia
CITAT (therese.kvist @ 21-04-2010, 08:45) *
Jag tog grillspett av trä, men det vassa neråt o satte lite överallt i rabatten när den var ny, det gröna tar över sedan. Då gillar de inte o sätta sina rumpor på pinnarna. Nåt annat har ej funkat, har hört att de inte gillar citron.. Men det föfrsvinner varje gång det regnar!

Just så gjorde jag i min nya rabatt samt satte över kompostgaller den första tiden innan växterna hade stablerat sig. Under tiden har de hittat andra ställen att göra sina behov på.
Bassam
Hej
men kan lägga några hund skulpturer i trädgård.
H:bassam
pejori
CITAT (therese.kvist @ 21-04-2010, 08:45) *

Grillpinnar och pinnar över lag, är jättebra!!!
Minst skadligt för katten och även andra djur. tummenupp.gif
Whiskuchi
CITAT (Bassam @ 22-04-2010, 01:06) *
Hej

Haha, jag har svårt att tro på den metodens effektivitet giggle.gif
Det finns rörelsesensorer för vattenslang att köpa, de är dyra men borde vara väldigt effektivt.
Lavin
funkar skulpturmetoden på mördarsniglar med? isåfall kanske man skulle ta och beställa myskankor i granit =)

jag tror på att be grannen göra en utomhustoalett till dom. Och sedan sätta pinnar i sin egen. Jag har en armada med getingar på pinne med vingar som snurrar i vinden. De står där det är nysått. Attraherar dock grannbarnen istället.
pethol
Hej hej

Det finns jätte fiffiga grejjer på djuraffären som man sätter i eluttaget som ger ifrån sej ett svagt pip som inte vi hör men katterna hatar, har en jobbarkompis som provat å säger att det funkar kanon
Kutas
CITAT (Bassam @ 22-04-2010, 01:06) *
Hej

Det gå kanske bättre med lejonskulpturer i stället ? Stora, arga lejon ? Nu vet jag, Anna-Greta Leijon !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon