Skåne
Tar gärna emot förslag på vad följande växter kan tänkas vara, vissa har jag redan mina aningar om medan somliga är helt nya för detta ögat! smile.gif

[attachment=49187:v_xt1.jpg]

[attachment=49188:v_xt2.jpg]

Kan detta vara pion?
[attachment=49189:v_xt4.jpg]

[attachment=49190:v_xt5.jpg]

[attachment=49191:v_xt6.jpg]
oliv
Nr3, pion skulle jag också gissa. Tyvärr har jag ingen aning vad de andra är...
Mollis
Kan tvåan möjligen vara praktlysing? Ettan känner jag så väl igen men får inte fram det just nu....

Kan den sista vara gurkört?
Skåne
Tack för förslag! smile.gif

Nr 2 växer som en matta och med tanke på beskrivningen av praktlysing samt stället den är placerad på kan det kanske stämma.. Ingen aning, som sagt smile.gif

Den sista kanske kan vara gurkört, jag hade ju kunnat ta bilder på de vissna blomställningarna, det hade kanske hjälpt? smile.gif De var iallafall ca 1,20 m höga.. dock står det i Botanica att det är en ettårig örtväxt..kan det stämma?
gnon49
Tvåan är med största säkerhet praktlysing. Just nu sticker mina upp och ser exakt så ut.
Red Top
Jag tror inte att den sista är gurkört, som ju är ettårig.. Däremot är bladen misstänkt lika vallört. En gammal läkeväxt, som kan bli ett besvärligt "ogräs" på fel plats. Den sprider sig med utlöpare, och inte som gurkörten med frö.

Någon här på forumet, kommer inte ihåg vem, har ett roligt namn på den. "Byskvaller". giggle.gif
Peztis
Den sista tycker jag ser ut som en höstaster.
Nr tre är pion.
Klint
Jag tycker 2an ser ut som Berginia på bladen men mina sitter mer ett och ett.Har bladen varit där hela vintern?
Det är dem på Berginian (res.för stavningen)
Skåne
Återigen, tack för era förslag! smile.gif

Höstaster är ingen tokig idé, stämmer ju in på höjden av blommorna..

Berginia har jag aldrig sett innan så jag vet inte om det kan stämma, jag har ingen aning om bladen har suttit hela vintern, allt jag undrar om finns i min kolonistuga jag köpte förra veckan biggrin.gif

Igår när jag satt och rensade (den förbaskade) kirskålen upptäckte jag att där även finns irisar biggrin.gif

Angående pionerna, en del är översvämmade av kirskål, är det någon idé att gräva upp, rensa från kirskål och kanske plantera på annan plats eller det är bara att acceptera läget och sitta o plocka där hela sommaren? smile.gif
Peztis
Tittade på mina astrar idag och de ser i alla fall ut så om något mindre, de har inte kommit riktigt lika långt som dina på bilden. Men ja, jag är rätt säker på att det är höstasrar vilket även de luddiga fröställningarna som ligger avklippta på marken skvallrar om.
Red Top
Har just varit ute och klippt ner de gamla stjälkarna på mina höstflox. Upptäckte då att en av dem har blad som påminner mycket om bild nr ett. Mitt förslag på ettan är alltså höstflox.
Skåne
Det är spännande med alla dessa växter jag aldrig sett innan! smile.gif

Höstflox är något nytt för mig, men det återstår väl att se om det är det! smile.gif
Platinum
Nummer ett ser onekligen ut som höstflox.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon