|
Tingstäde
04-01-2004, 12:22
Själv knallar jag runt och sjunger "Sov du lilla videung" sådär vyschigt för de växterna som sover lite oroligt. Så går jag och plockar upp massor med nedblåsta grenar, i synnerhet från de stora alarna. Sen går jag ock klurar på om något ska till, om något ska bort eller planteras om. Nu är det ju lite överskådligare utan all klorofyllen. Tingstäde
Min "trädgård" består av en frigolitkartong i hallen full av Mangrove frön  ("väldigt diskret") Ja vad gör man med denna enorma potential till trädgård Kollar tempen,vattennivån och förståss en hel del "gulligullande" ehe Vänta....Bäst jag kollar igen..det kan ju ha hänt nått...senaste 10 minutrarna  väx! väx! väx! snälla bara ett ynka bladpar det är allt jag begär
Hmm. Här görs det ingenting ute, förutom att skotta snö... Skulle jag som du vilja titta till växterna blir det till att plumsa i snön. Å så, när jag skottar denna snö så ser jag till att skotta lite extra över rabatten, det är väl det enda som händer i växtriket ute.
Hos mig händer det mesta i "den virtuella trädgården". Det går till så att jag sätter/lägger mig bekvämt och blundar - DÅ, plötsligt börjar en film rulla innanför ögonlocken! Där ser jag min trädgård i full prakt, blommande - slingrande - vajande - susande! Färger och former och dofter 'en masse'. Man vill aldrig vakna, men när jag gör det och går ut i verkligheten så är det kallt & vitt och jag nöjer mig med att fylla på i fågelbordet innan jag går in.
Adri-Anne
04-01-2004, 13:15
Jag pillar lite i snön för att nå örtkryddorna i min kryddspiral. Här i zon 3 kan jag fortfarande plocka salvia, timjan och vinterkyndel.
Och så inspekterar jag träd. Både mina egna och andras för att planera för vårvinterbehandlingarna.
kerstin z5-6
04-01-2004, 13:54
sår frö
vickeva
04-01-2004, 13:57
ångrar allt jag inte gjort, förbannar min lathet och funderar på hur jag någonsin ska kunna orka ta itu med allt jag försummat....
Tingstäde
04-01-2004, 15:02
CITAT (Tingstäde @ 04-01-2004, 15:02)  hejhopp va fina dom va bebisarna du ska högerklicka på den stora bilden i albumet om du vill visa den bilden så nu kan du till nästa gång jag längtar till våren jag me
Hannele
04-01-2004, 15:29
Lökar planterade jag i trädården förra veckan... I dag har jag sorterat foton från förra sommarens trädgårdsresor, smält ister och frön till fåglar och besökt Botaniskas julutställning med julens kryddor, blommor, pynt, frukter, nötter, bröd, dricka...
Monica M zon 4
04-01-2004, 17:51
Uteaktiviteter: Jag kollar också att fåglarna har gott om mat. Däremellan skottar jag och förbannar snön!
Inneaktiviteter: Förövrigt sitter jag vid skrivbordet och kollar frökataloger och kollar vilka fröer jag har! Flyttar över till datorn och gör långa listor på fröer jag vill köpa och inser att jag varken har råd och plats för allt jag vill ha. Resten av tiden drömmer jag om våren.
Almdalen
04-01-2004, 17:58
Jag har plockat upp nerfallna grenar, matat fåglarna, plockat in julbelysningen och naturligtvis beundrat min julros som blommar. Inne har jag sått chilli och paprika, planterat om några pellisar och rensat bland fucsiorna. Fucsiorna står svalt i källaren men börjar växa, så någon har fått komma upp i ljuset får se om den klarar det.
Ingegerd
Åsa K, zon 1
04-01-2004, 19:12
Jag har pysslat i mitt uterum/vinterträdgård Där blommar fuchsian Splendens sedan en tid tillbaka, en spikklubbefuchsia och de blommar alltid tidigt i januari hos mej. Sedan har jag sett över kameliorna (5 av 7 har stora knoppar) har tagit bort vissna blommor på bouganvillian, väntar på att citronträdet skall sätta knopp. Jag har lagt in några nya bilder på min hemsida bl. a. på Splendens, se sista sidan. Det är nu på vintern/våren som jag är ofantligt lycklig över uterummet
Eva i Skåne
04-01-2004, 19:28
CITAT (Almdalen @ 04-01-2004, 17:58) Jag har plockat upp nerfallna grenar, matat fåglarna, plockat in julbelysningen Plockat in julbelysningen  Det var tidigt tycker jag. I äppleträdet kan jag gott ha min kvar en månad till
lilla mamma
04-01-2004, 20:36
CITAT (lilla mamma @ 04-01-2004, 20:36) sörjer växthuset som blåste sönder både i tak och vägg- dret och ännu mer dret blev det när även uterummet på baksidan blåste sönder dagen efter. oj! hur öppet bor du?? Det var rasande otur. Själv går jag o planerar i mitt huvud o funderar på att ta bort en odling o ersätta den med gräsmatta. Började arbeta med det för några veckor sedan, men sen kom snön.
Finns inte så värst mycket mer att göra än att pulsa omkring i den djuuupa snön.
Fialotta
05-01-2004, 11:41
Oj..va fint ni har Berith...så mycke snö
här snöar det lite fint, men så ytterst lite, behöver nog inte ens skotta!
lilla mamma
06-01-2004, 18:09
Vi bor mitt i samhället, men då är väl nybble är riktigt draghöl. Jag gräver upp gräsmattan och gör nya rabatter och lägger igen de vid husväggen istället. bygghandeln nästa blir det vid nästa lön.
Hannele
06-01-2004, 22:46
Bättre sent än aldrig... Maken och jag har slungat vår honung. Vi är inte klara än, det ska silas, läggas i burkar och annat. Man ska inte klaga,att en burk honung kostar 45-50 kr, det är en hel del pyssel.
Här gör vi inte så mycket i trädgården så här års - av förklarliga skäl... Blommorna sover sött under sitt tjocka vita täcke. Skottar snö och matar småfåglarna några månader till...
lilla mamma
08-01-2004, 20:20
Jag skrev fel, jag planerar fortsättningen på mitt gamla projekt. Honung, svärfar skulle vara salig.
gammelnalle
08-01-2004, 21:54
Usch vad ni är flitiga!!! Själv gör jag inte ett dugg... SKÖNT!!!!! Det är fördelen med att vara en björn och ligga i ide..... men ni glömmer väl inte att väcka mig när det är dags att så tomatfrön...????
Louise i Göteborg
09-01-2004, 14:07
Jag funderar alvarligt på emigration. JAG FRYSER. Tittar man nära finns det några enstaka blommor på hybridkejsarolvonet men resten är kallt, kallt, kallt. Proteaskogar, agapantus som dikes-ogräs och mango i köksträdgården - så vill jag ha det.
Burr
lilla mamma
17-02-2004, 19:38
Nu är växt och drivhusen hela. Nu ska vi planera vad som ska ut först. Zilga ser ut att ha klarat sig till skillnad från förra vinrankan. Dessutom kom min älskade gubbe och sade att vi ska spara ihop till ett nytt och större, fast ha kvar det lilla. Jag tycker om dig, morgan
en sån här dag finns inget att göra!
kryddan
17-02-2004, 21:37
jorå.... massor. Men inte i trädgården kanske
Helgen 7-8 januari var tjälen borta efter regnandet i veckan innan och jag var ute och grävde den igenvuxna köksträdgården. På grund av div. händelser blev det ingen tid för köksträdgården på hela förra sommaren så i höstas var den helt igenvuxen. Med växterna nervissnade och tjälen borta var det en ren fröjd att gräva. Återstår 2/3 av ytan och helgen 14-15 gick jag åter ut med spaden. Men tjii, tjälen var förnyad så det var bara att gå tillbaks till förrådet med spaden. Nordskånsk vinter!
CITAT (estet @ 04-01-2004, 12:55) Hmm. Här görs det ingenting ute, förutom att skotta snö... Skulle jag som du vilja titta till växterna blir det till att plumsa i snön. Å så, när jag skottar denna snö så ser jag till att skotta lite extra över rabatten, det är väl det enda som händer i växtriket ute.  Här görs det fortfarande nada förutom att skotta snö och se på djurlivet. Ja, jag har slutat skotta snö över rabatterna för nu är det så mycket snö att jag vet knappt var de ligger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|