Full version: PERENN HÖSTASTER!
Sussie F-Flower
Det blir ju faktiskt 3:a året jag har den nu, då den är ifrån 2008.

Ifjol så rev jag bort allt gammalt men i år blev jag osäker och tänkte att det kanske ska vara kvar lite av stjälkarna längst ner...? Typ en dm eller så..?

Hur gör ni när ni rensar bort fjolårets växtlighet på Höstaster?

Det gäller den höstaster som är ljuslila med gul mitt och ca 1m hög.
På bilden är den längst fram till vänster. Den höga, lilla busken... smile.gif
gnon49
Själv gör jag ingenting åt växterna förrän på våren. Läste någonstans att växterna klarar vintern bättre om man inte storstädar på hösten. Var ute härom dagen och klippte ner allt gammalt. Om man inte stör sig på att växtresterna står där o spretar på hösten så tror jag dom mår bäst av att få vissna i sin takt och kunna ta vara på det resterna trots allt ger, innan dom går i vila. Men det bästa är ju att du provar dig fram för att se om det blir någon större skillnad på att höst,resp. vårstäda.
Ps. Det är ju roligare att vårstäda.
Sussie F-Flower
CITAT (gnon49 @ 20-04-2010, 23:22) *
Själv gör jag ingenting åt växterna förrän på våren. Läste någonstans att växterna klarar vintern bättre om man inte storstädar på hösten. JAmen, det ÄR JU VÅR NU!!! Det är ju NU jag håller på!!! Jag rensar NU, när det är VÅR!!! Var ute härom dagen och klippte ner allt gammalt. Om man inte stör sig på att växtresterna står där o spretar på hösten så tror jag dom mår bäst av att få vissna i sin takt och kunna ta vara på det resterna trots allt ger, innan dom går i vila. Men det bästa är ju att du provar dig fram för att se om det blir någon större skillnad på att höst,resp. vårstäda.
Ps. Det är ju roligare att vårstäda.

-Du klipper alltså bort ALLT???

Förlåt, jag menar inte att jag skriker, bara för att jag har skrivit med stora bokstäver... giggle.gif
Red Top
Jomenvisst! Allt gammalt ska bort. Den kommer med nytt fräscht grönt varje vår. yes.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 21-04-2010, 08:24) *
Jomenvisst! Allt gammalt ska bort. Den kommer med nytt fräscht grönt varje vår. yes.gif

Tack! Det var väl det jag tänkte... thanks.gif
Ibland tror jag att man börjar fundera för mycket, och då blir man osäker på man verkligen gör rätt... blink.gif confused.gif slap.gif fast man har gjort det tidigare...
gnon49
Ursäkta, jag läste ditt inlägg som fan läser bibeln. blush.gif Klipp ner så mycket som möjligt.
Sussie F-Flower
CITAT (gnon49 @ 21-04-2010, 11:51) *
Ursäkta, jag läste ditt inlägg som fan läser bibeln. blush.gif

rotfl.gif a0a.gif Det var för mig ett helt nytt uttryck!

thanks.gif
Peztis
Ja, klipp ned allt när du anser att vintern är över.

Jag har hört talas om att en del finfördelar det som de klipper bort och strör ut i rabatten på en gång. Det ser lite skräpigt ut ett tag men sedan kommer ju alla bladen och täcker över. Det blir ju automatisk kompost och idén är inte dum.

Någon som brukar göra så? Själv öser jag upp allt på komposten så att jag sedan får kämpa med den... Egentligen ganska dumt...
gnon49
Jag finfördelar alla överblivna växtdelar direkt i landet. Tar lite jord som döljer om det ser skräpigt ut. Sedan får maskarna göra resten. Och det gör dom bra. Jorden har blivit allt bättre. Men att jag inte komposter särskilt mycket är ren o skär lathet. Fast en kompostkvarn skulle inte sitta fel. Har fullt med kvistar och smågrenar från askar som skulle bli bra jordförbättring istället för att städas bort.
hattstugan

Finfördelat fjolårs blad och stänglar är den enda gödning dom används i Enköpings Parker! Där läggs ingen jord över utan den befintliga växtligheten tar snart över och täcker över!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon