Full version: Prince Napoleon?
emmalofo
Har hittat en så ljuvlig bourbon-ros som kallades Prince Napoleon, någon som vet var man kan få tag på en sådan?

Har letat på de internetbutiker jag handlat från (floralinnea och rosenposten) utan framgång, några fler tips?
oliv
Schultheis brukar den finnas, men är nu slutsåld. Har inte själv handlat därifrån, men vet att andra har.
emmalofo
Är det det "Ausverkauft!" betyder? smile.gif

Jag får väl kolla igen lite senare.

Någon annan som vet?
oliv
Ofta när man skickar efter rosor beställs dessa på hösten och levereras till våren. Du får nog vänta till hösten.
Och ja, "Ausverkauft" betyder slutsåld. smile.gif

redigerat: jag menar levereras från hösten framåt våren (här i Skåne brukar jag plantera på hösten)..
emmalofo
Oliv, du råkar inte ha den så du kan visa bilder?

Någon annan?
Ezereht
Har inte den. Den såg ganska "vanlig" ut om du frågar mig, varför inte ta en annan ros som är lättare att hitta och som liknar den?

Här finns lite bilderwww.helpmefind.com:
emmalofo
Vanlig ja, det är lustigt det där med rosor och smak flirting.gif

Jag har förstått att den påminner mycket om Louise Odier, som är min absoluta älsklingros men inte helt frisk hos mig. Du kanske har några andra förslag som är lättare att hitta än Prince Napoleon?

Såg att du också svarat på min fråga om Louise som klätterros. (Jag får nog skaffa lite egna rosböcker att slå upp i så jag slipper ställa så dumma frågor här.) Jag har alltid bara sett henne listad under Bourbon-rosor, aldrig under klätterrosor. Men det passar mig perfekt, då kan jag skaffa ett exemplar till som får klättra med Constance Spry.

Tack för hjälpen!!
Ezereht
Vad tycker du om Austin-rosen Mary Rose? Jag menade med vanlig inte att den var tråkig, bara att rosa, fyllda rosor finns det ganska många, att det borde gå att hitta någon du gillar som saluförs i Norden. Jag tyckte också den var fin.

Det finns inga dumma frågor jue. Jag är också bara lekman. Dessutom är Louise i LÅG-delen med buskrosor, men angiven med två höjder. Jag tror den oftast odlas som buske, dvs. man klipper ner den varje vår så den håller sig i buskform. Men om man inte klipper den så... wink.gif
Kajsa
Prince Napoleon blir ca 2 m ser jag, ska det vara en lagom stor klätterros. Louise Odier blev 3 m hos mig i zon 3 - 4 ! Constance Spry blir riktigt stor ca 3 m och blommar en ggn. finns många bilder i mitt album/Klätterrosor. Här några förslag

James Galway

James Galway, Austinros med en underbar doft och blir ca 2 m, i år frös den ner men brukar ta igen det på sommaren, denna ros är lagom stor.

Mary Rose en Austinros som blir en frodig buske ca 1.5 m, tål mycket kyla. Har många fler bilder av denna i mitt album/Austinrosor. Älsklingsros för den är så fyllig, vacker, zon 4, doftar gott, blommar till hösten.

Rose de Rescht, buskros med stark doft ca 1.5 m, zon 5 blommar flera ggr på en sommar. Mörkare färg men en bra ros som man ska ha om man gillar rosor.

Hyde Hall, Austinros som blir hög ca 2 m, men mycket svag doft, läcker färg.

Kolla runt i mina album det finns mycket annat du kan välja. Undvik en massa klena rosor, efter denna tuffa vinter har vi rosvänner fått känna på att väldigt mycket börjar om nerifrån inte minst klätterrosor.
emmalofo
Jag har Mary Rose också, hon är ljuvlig, nästan som en pion. Och jag gillar (och har) många Austin-rosor, men tycker inte riktigt att dom är lika charmiga som dom gammaldags. Louise Odier (och många andra bourbon-rosor) lyckas kombinera den charmen men att dom remonterar, vilket är fantastiskt. Och så älskar jag den karamell-rosa färgen.

Nu ska jag som sagt plantera en till som får klättra med C.Spry, hoppas hon håller sig frisk rolleyes.gif

Men jag drömmer fortfarande om Prins Napoleon, men får njuta av Louise, Mary Rose och Mme Boll så länge...

Och av Kajsas underbara bilder förstås!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon