Rospiggen
20-04-2010, 20:41
Jag är helt nybörjare på det här med växthus! Har haft en önskan om ett eget i många år och nu är det dax. kring den 1a maj kommer det att stå ett växthus på 6 m2 i trädgården. Hur börjar man? Har tänkt att plantera ut mina förodlade tomater, squash, broccoli, paprika, jordgubbar kanske, sallad. Har en del kryddväxter som möjligen får flytta in i växthuset. Tacksam för tips på hur man börjar...
theseraphim
20-04-2010, 22:59
Börja med en bra jord, gärna en kompostjord annars kan man tillsätta tex hästgödsel i vanlig plantjord. Plantera sedan inte för tätt då en tomatplanta tar mycket yta när den växt på sig samma med squash. Broccoli kan du plantera utomhus likaså jordgubbar plus de mesta kryddor förutom basilika som kan planteras under tomaterna.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2010, 08:01
Broccoli, Squash, Jordgubbar, Sallat bör odlas utanför växthuset. Det är för varmt i växthus.
+Glöm inte vädringen och skuggningen, höga temperaturer är lika skadliga som för låga.
Frida Sandman
21-04-2010, 09:24
Bra tråd

Vädring och skuggning: Hur och när?
Vad är lämplig temp i växthuset?
theseraphim
21-04-2010, 09:47
vädring kan tex ske genom luckor i taket där man för en billig peng kan köpa till automatiska öppnare som öppnar luckor vid värme. Sedan kan man köra med öppen dörr....
Skugga går att ordna genom skuggväv alt skuggpersienner som finna att köpa till växthus.
lagom temperatur är svårt att säga men även med ventilation så blir det lätt riktigt varmt därinne.
Rospiggen
22-04-2010, 19:19
Bra då vet jag vilka växter man inte ska ta in i växthuset

Vad bör man tänka på när det gäller bevattning om man ex är bortrest några dagar?
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2010, 20:05