|
Frideborg
20-04-2010, 21:24
Hej! Jag kan tex. inte vara utan Lavendel,Aklejor,Vitpytta,Rosor,Pioner och Julrosor mvh Frideborg
Sussie F-Flower
20-04-2010, 21:47
Jag skulle inte vilja vara utan: Liljor, Dahlior, Riddarsporrar, Astilbe, Pioner, Irisar, Kaprifolen, Rhododendron, Rosorna (om än taggiga och jäkliga...  ) samt diverse små låga stenpartiväxter.
mamamaggan
20-04-2010, 21:50
Syrén , pioner, kaprifol, akleja , jordgubbar , jordgubbar,jordgubbar ..........................
Älskar jordgubbar så jag vill ha remonterande jordgubbar .
Sussie F-Flower
20-04-2010, 21:52
CITAT (mamamaggan @ 20-04-2010, 22:50)  Syrén , pioner, kaprifol, akleja , jordgubbar , jordgubbar,jordgubbar ..........................
Älskar jordgubbar så jag vill ha remonterande jordgubbar .  Ja, jag glömde naturligvis JORDGUBBARNA!!! -OCH syrénerna....
Överbölingen
20-04-2010, 21:58
Under odlingstid så vill jag ha harmoni. Något som blommar överallt. Kontraster och överraskningar. Möjlighet att sitta ner och njuta av vår trädgård. Att förskjuta alla tankar på att "det måste jag fixa" när jag slår mig ner vid växthuset, dammen, lustgården, gäststugan, blåbänken eller på altanen. En trädgård utan rastplatser förtjänar inte namnet trädgård.
Växtlighet? Rosor, pioner och överflöd av perenner. Tätt, tätt, tätt. I vilande (=tomma) rabatter och nyanlagda men ännu inte planterade bäddar vill jag ha tagetes, ringblommor, dill, rosenskära, nicotiana mm. Allt är tillåtet bara jag inte ser en kvcm barjord. Barjola är det fulaste jag vet. Jag lider ett år för varje nyplanterad rabatt innan den är fylld av växtlighet. Jag behöver bara gå ner 100 meter till skogen för att få min åsikt bekräftad. Det finns ingen barjordsfläck där. Möjligen en rådjursfejning med tillhörande sparkgrop eller en brunstgrop efter Hälge.
trädgårdsland med en massa grönsaker
Alexander-VG-zon3
20-04-2010, 22:00
jag skulle absolut inte vilja vara utan kryddor och fikon. men annars alla växter som jag gillar skulle jag inte vilja vara utan.
vitavargen
20-04-2010, 22:10
Mynta så klart. Använder den i yoghurt, äter rå till rätter som innehåller tomater och sen skär jag över sommarens ofta och snabbt återkommande pastarätter.
Tacksamma växter som jag inte vill vara utan är, Purpurklätt, stockrosor, praktlyse, fänrikshjärta, backnejlika,,flox, prästkragar och lite till. Sedan tilkommer ju ettåringarna som kan variera lite år från år men där tobak, luktärt o dahlior alltid finns med. Och lite goa jordgubbar förstås.
Platinum
21-04-2010, 05:39
Varierande växtlighet, sittplatser och djurliv.
Christina i Taxinge~
21-04-2010, 07:28
Rosor Pioner Schersminer = doftbomber! + en & annan Klematis.....
Primavera in anticipo
21-04-2010, 07:40
Lavendel, lavendel, och lavendel! Av någon märklig anledning har jag lite svårt att vara utan pelargoner också...vet inte om det har med nostalgi eller sinnesförvirring att göra, men så är det! Fikonkaktusar, oliv, tomater och rosmarin är också självklara!
skogstroll
21-04-2010, 08:11
tomater och chili i växthuset, sen klarar jag mig inte utan mitt fikonträd... sen vill jag alltid ha liljor i rabatterna också, de får det att se lite lyxigare ut  mmm.... o så bambu oxå... kommer nog på mer visstja... anisört också... och rosenflockel... och min fina ros Felicité Parmentier
Jag vill inte vara utan mina smultronschersminer, de doftar helt ljuvligt och inte heller utan min fina Salviabuske.
theseraphim
21-04-2010, 09:41
jag vill alltid ha mig själv i min trädgård
Irene_L
21-04-2010, 11:06
Blommor, blommor och åter blommor....dom vill jag inte vara utan i min trädgård!
Här är några: [attachment=49207:blomcollage.jpg]
skogstroll
21-04-2010, 11:16
skulle hemskt gärna vilja ha en magnolia och ett äppelträd men det är svårt att få ner dem i berget... får låna grannens bergborrmaskin kanske  Är så skönt att göra eget äppelmos...
En tråd i rak motsats till min, ser jag!  Vad jag definitivt inte vill vara utan...?  Jag vill absolut ha några höga träd, hängbjörk är fint! Skulle man någongång råka få en mindre trädgård så finns det ju små björkar också... I alla fall ett tag  Men annars vill jag inte vara utan akleja, scabiosa, blågull, gullvivor (även om jag svär över dem emellanåt!) och snödroppar. I buskväg vill jag inte vara utan min paradisbuske! Men heller inte gärna syrén eller schersmin. Och helst vill jag nog ha en järnek också så där finns något grönt och fint på vintern. Allt är klassiker...
theseraphim
21-04-2010, 14:13
Liljor, Magnolior, pioner, en vinkylare och nakna nymfer.....Jag vill ha en antik trädgård Zeus-style
Chamomille
21-04-2010, 15:09
CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 09:11)  tomater och chili i växthuset, sen klarar jag mig inte utan mitt fikonträd... sen vill jag alltid ha liljor i rabatterna också, de får det att se lite lyxigare ut  mmm.... o så bambu oxå... kommer nog på mer visstja... anisört också... och rosenflockel... och min fina ros Felicité Parmentier  Jaså det var inget mer
Frideborg
22-04-2010, 08:25
Kom på Ormöga.Den skulle jag sakna om den försvann. Men den sprider sig så glatt så den blir nog kvar. Och alla örterna.De måste få finnas. mvh Frideborg
Åh, magnoliorna såklart :-)
Och odlingsland för mig och barnen !
/M
Monarda
23-04-2010, 17:51
Gullvivor och aklejor har jag svårt att tänka mig att vara utan.
[attachment=49276:P1010577.jpg]
[attachment=49277:P1010647.jpg]
Monarda, vilken underbar akleja!!!!
Jag har en del favoriter och när jag tänkte på dem så tänkte jag att jag lika väl kan lägga upp dem som foto...det blev hela fem stycken!  det är aklejor, riddarsporrar, mina rönnar....och den mörka vallmon...kommer inte ihåg vad den heter, men jag har fler frö! [[attachment=49299:P1010380.JPG]P1010380.JPG] [attachment=49300:P1010390.JPG][attachment=49301:P1010392.JPG] [attachment=49302:P1010473.JPG]
Krolliljan
24-04-2010, 07:07
Kaprifolerna, smultronschersminen, aklejorna, blåregnet och naturligtvis dagliljorna[attachment=49303:quiproquo.gif]. Dessa flyttar jag med mig när jag byter adress. Och kungsängsliljorna.
Och syrener måste jag bara ha.
Överbölingen
24-04-2010, 18:43
4an och Monarda! Den färgen upplever jag som ett koloristiskt dödskri. Alltså den skära aquilegiafärgen. Har varit allergisk sedan 60 år tillbaka i tiden. Men det är klart, jag kan ju ändra mig med tiden. Man skall inte vara långsint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|