Full version: Bulbiller
Frida Sandman
Hej hej
Åter på forumet efter några år i träda.
I somras samlade jag bulbiller från mammas liljor. Kom på nu att de kanske skulle ha planterats i somras, men testade att plantera dem nu istället, även om de inte kändes så livskraftiga. Hur handskas man med dessa - egentligen alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bara vara att plantera dem utomhus någon cm ner (de söker sig ner till lagom djup själva), sedan brukar det bara vara att vänta det tar ju ganska många år tills de har blivit en stor lök som kan blomma. Liljor brukar gilla mullrik, näringsrik jord men de flesta av de äldre sorter som bildar bulbiller brukar inte vara speciellt kinkiga de kan funka även i riktigt hård lera (egen erfarenhet från förra trädgården).
Frida Sandman
Ah! Tack för snabbt svar! Kan jag förvänta mig att de torra bulbillerna gror som jag sått igår? Blir ett intressant experiment om inte annat :-)

paxad
Jag tryckte ner mina hösten 2008, borde jag ha sett nåt ovan jord i somras?
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde ha kommit upp något redan våren -försommar 2009, det är dock inga stora plantor som dyker upp utan de kan vara ganska små de första åren så man kanske inte tänker på att de är där ifall det finns massor av andra stora växter runtom.
KarinSKARA
De torra förlorar du ju inget på att stoppa ner i jorden, blir det så blir det. Samla nya till sommaren och stoppa ner dom omgående är mitt råd. Dubbel lökstorlek kör jag med, så brukar de blomma 3:e sommaren, i vart fall tigerliljorna.
Första sommaren brukar det bara komma som ett grönt grässtrå så det gäller att vara försiktig när man rensar.
Frida Sandman
Tack för råden! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon