Fny
unsure.gif
När det blev så vårigt och varmt och skönt så tänkte jag att det var dags att låta amaryllisarna flytta ut... Får tillägga att det här är första året jag har amaryllisar och tanken har hela tiden varit att jag vill få dem att överleva till nästa blomning... Och jag har ju läst att dom mår bra av att vara ute under sommarhalvåret.

Men nu visade det sig att det inte var riktigt så varmt och vårigt som jag trodde, och temperaturen på natten sjnk plötsligt till -2.... varefter amaryllisarna ser jätteämliga ut. De stora vackra bladen är alldeles ihopsjunkna och mjuka och dåliga... crying.gif Är det nu för sent att rädda dem? Tror ni att lökarna överlever om jag tar in dem igen eller är det lika bra att låta dem stå kvar ute, för skadan är redan gjord?
Peztis
Jag hade tagit in dem men jag hade inte slängt dem. För frågan är ju om löken har tagit skada eller endast de gröna bladen.

Ta in dem och se vad som händer, sätt inte ut förrän du vet att frostrisken är över.

Om bladen säckar ihop helt så låt löken vila och försök sedan att väcka den till liv på nytt när det är dags i höst.
Primavera in anticipo
För min del blir det ett evigt kånkande fram och tillbaka med växter som ska ut på dagen och in på nätterna (har ett bra förråd som håller ca 5 grader) den här årstiden, för man vill ju inte att skönheterna ska gå miste om den första VARMA vårsolen samtidigt som jag inbillar mig att det kan vara bra med en mjukstart så att man inte ställer ut dem i en brännande junisol helt plötsligt.

Jag skulle absolut spara lökarna och chansa på att de har klarat sig!
Lycka till, och du får väl berätta lite hur det gick sen! wink.gif
Crazy4Flowers
Jag är inte så snäll med mina amaryllisar om jag ska erkänna, har aldrig eg. försökt att spara dom. Men dom hänger kvar på något sätt ändå, hade en lök som vart ståendes i fjol när jag packade upp den så hade den redan gjort en blomknopp i en mycket konstig vinkel = det vart förståss inget med den, planterade den stackars löken och den fick en skvätt med vatten någon gång då och då, i jaunuari tror jag det var så tittade en knopp upp, jaha det var ju kul ställde då fram den och den blommade faktiskt, ska kanske försöka och sköta om den stackaren lite nu då.

Det jag ville säga var att dom tål mycket mer än man tror, men självklart behöver dom ju näring till löken för att bygga upp inför en pampig blomning.

Om jag vore dig skulle jag nog ha försökt att driva på löken i sommar låta den få fina blad osv... göda den och låta den få torka ner till hösten. Jag skulle tro att nya blad kommer om ett tag igen.

Men jag är absolutligen ingen amaryllis expert på något sätt unsure.gif
Peztis
För någon vecka sedan när jag var nere och rotade efter fler tomma blomkrukor så hittade jag plötsligt en amaryllis som hade satt fart! Visste inte ens om att jag hade den! Så nu har jag börjat ge den lite vatten och den växer så fint.

Härdiga rackare! Den har nog legat i garaget sedan förförra julen åtminstone!
Fny
det verkar som om mina amaryllisar klarade upplevelsen! Nästan alla blad är återigen fasta och fina, så jag är hoppfull. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon