glee
Hej!

Jag har en orkidé som inte blommat sen jag fick den för ca 4 år sen.. Nu har det ploppat upp lite saker, det översta är ju helt klart ett blad och så är det något som ser ut som två små luftrötter som är på väg ut. Men det där spetsiga till höger, skulle det kunna vara en ny stängel?

[attachment=49209:orkide.JPG]
Biggan_
Grattis! Visst är det en ny stängel!
glee
Åh vad glad jag blir! Som jag har kämpat med mina orkidéer! Har varit på väg att slänga dem men det var ju tur att jag inte gjorde det smile.gif
pejori
CITAT (glee @ 21-04-2010, 13:19) *
Åh vad glad jag blir! Som jag har kämpat med mina orkidéer! Har varit på väg att slänga dem men det var ju tur att jag inte gjorde det smile.gif

Säger grattis jag med.
Dom jäklarna kan man vårda tills man dör, dom blommar när dom känner för det.
Ibland tar det lång tid, ibland slutar dom inte förän dom blommat ihjäl sig. (mina roar sig med det, just nu)
glee
Oj, men det lät ju inte heller så roligt! Vad kan ha fått dem att bete sig så?
pejori
Vet ej, men så fort en blomma faller på en stängel, kommer en ny stängel.
Nu är det snart tre år dom hållit på, så nu måste jag omplantera, annars dör dom.
Så jag får nog offra blomningen på dom.
Dom kryper ur sina krukor nu
Peztis
Åhhhh staaaaaackars dig Pejori för att dina orkidéer blommar! rolleyes.gif

Mina gör mer som biggas - förutom den där nya stängeln, då så klart!
Eller vad säger jag! En fick för sig att den skulle blomma i vintras och slängde ut en stängel, Jag skulle vara snäll och peta upp den från krukan så den hägde över kanten, inte mellan inner- och ytterkruka. Dum idé! Stängeln gick av! slap.gif Så istället för 15 cm med små blommor blev det 5 cm...
glee
3 års blomning var inte illa. Jag hade nog blivit lite glad ändå smile.gif
glee
Peztis: haha ja visst är det ofta så, när man är där och petar så förstör man bara..
Min mamma hade en orkidé som fick en liten keiki, jag blev så till mig när jag såg det så jag var där och skar av den alldeles för tidigt.. men den lyckades rota sig ändå! Sen skulle jag kolla om den hade fått rötter och då drog jag upp hela plantan, inte så smart. Men den överlevde det också biggrin.gif
pejori
CITAT (Peztis @ 21-04-2010, 17:14) *
Åhhhh staaaaaackars dig Pejori för att dina orkidéer blommar! rolleyes.gif

Mina gör mer som biggas - förutom den där nya stängeln, då så klart!
Eller vad säger jag! En fick för sig att den skulle blomma i vintras och slängde ut en stängel, Jag skulle vara snäll och peta upp den från krukan så den hägde över kanten, inte mellan inner- och ytterkruka. Dum idé! Stängeln gick av! slap.gif Så istället för 15 cm med små blommor blev det 5 cm...

Så typiskt alltså...har gjort så också, så nu är jag väldigt försiktig, när jag hanterar dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon