Full version: Få bort aspsly
em_san
Hej!
För nåot år sedan så fällde vi några aspar längst ner i hörnet på gården. Vi bad dem såga långt upp och låta minst 1,5-2meter bli kvar av stubben för då så ska det inte komma lika många rotskott. Men självklart så hade de sågat av det med ca en meter kvar av stubben när vi kom hem. Året efter så kom det upp hur mkt sly som helst, vi drog upp så mkt vi kunde men det kom tillbaka så vi gav upp. Nu har det alltså gått ca 2-3 år och aspslyn är ca 2-3 meter hög och 3-4 cm i diameter, tror det är närmare 80st små träd eller mer. Men vad kan vi göra för att få bort allt? Kan man gräva upp det eller ska vi försöka ringbarka och hoppas att det räcker? Om man gräver upp stubbarna och all sly borde inte det kunna gå?

Alla svar är välkomna, så länge det är effektiva lösningar så vi snabbt blir av med slyn!
skogstroll
jag har också problem med asp, tar bort dem så fort jag ser dem eller i alla fall en gång om året. tar av stora rackare med såg (fast det brukar inte gå så långt) eller småttingar med sekatör smile.gif
em_san
Okej, men blir det mindre antal av de små asparna som kommer upp nästa år när du gör så?

mamamaggan
Finns ju något som heter Ecoplug. Det ska ta död på rötterna så om ni gör hål i stubbarna och använder Ecoplug så ska ni bli av med asparna.

Har inte själv provat det men har också en massa stubbar efter aspar som jag vill bli av med. Aspar ska visst skicka upp rotskott så även om man tar allt som kommer upp från stubben så kan man få en massa rotskott .

Jag ska iaf skaffa Ecoplug och försöka med det så får vi se vad som händer.
em_san
okej, får kanske prova såna ecoplug..
Googlade lite och hittade på jula, är det såna? Men vet du hur stora dom är, går dom verkligen in i ett litet träd som bara är 3-5cm i diameter?
mamamaggan
Vet inte hur stora de är men ska köpa i dag så då kan jag mäta.

Är träden bara 3 - 5 cm ? Jag trodde att du fick upp sly runt stubbarna och att du då kan sätta pluggen i stubben.

Återkommer med mått.
em_san
Slyet är ju bara 3-5cm.
Men jag ska alltså sätta i bara stubben som var nerkapad för flera år sedan och inte i slyet som har spridit sig 4 meter ut ifrån stubben? Stubben verkar faktiskt död nu, men trots det så växer slyet så det knakar!!

Vet du om jag kan kapa ner slyet efter jag slått in pluggarna i stubben utan att det kommer upp fler?
Jag kanske kan slå ner några pluggar rakt uppifrån och ner i några av de slyet som är lite större ifall att de inte skulle gå ifrån sidan på stammen också, om du förstår? smile.gif

Ska se om jag kan få svar från de som tillverkar dom också ..
em_san
Jag har fått ett jättebra svar från tillverkarna av ecoplug, ska försöka sammanfatta det som hon skrev!

Det viktigaste är alltså att veden man sätter in pluggen i är frisk och att det finns vätska i trädet som kan transportera vätskan, det känner man på spånet efter man borrat om det är fuktigt, då går det bra att sätta dit den, för annars kan inte växten skicka ner ämnet till rötterna. Alltså om den är död.
Och hon som svarade sa också att jag skulle försöka borra så långt ner mot marken som möjligt på moderstubben och ser den frisk ut där, är det bara att trycka in pluggar med 6cm mellanrum runt hela stammen.

Minsta diametern om man ska sätta i små träd, alltså sly är 2cm i diameter (ett som är ca 2-3år och det är ju precis det jag har biggrin.gif ) så det ska gå bra att borra uppifrån också, men att man måste hålla i stammen när man slår i pluggen så att trädet inte spricker. Och att man ska såga av slyet så långt ner som möjligt så det snabbare tas upp av rötterna.

Så jag tror jag har fått svaret på hur jag ska gå tillväga nu för ett så effektivt sätt som möjligt!
Så tack för svaren, jag hade aldrig hittat ecopluggarna om inte dem hade blivit nämnda här smile.gif
skogsnatt
Köp ett gäng kopparspik och spika in dem lågt i stubbarna och spruta sedan rotskotten med Round Up.
em_san
Dör dem av kopparspikar? Hur då?

Tänkte på ecoplugarna, visst borde det räcka med att jag slår in dem i stubbarna och sen i varannat/var tredje av slyet då rötterna ändå sitter ihop? Det blir så himla dyrt annars också om jag måste slå in i varenda litet träd..

Sen så läste jag någonstans att salt kan ta död, det är väl samma sak som med ogräset mellan stenplattorna, de kan man ju ta bort med salt (jag brukar tom göra det) så det kanske stämmer, men det lär väl gå åt en massa salt då för att ta död, men man kanske kan använda lite olika metoder? Tex både pluggar, kopparspik och salt?
Jag vill helst inte använda roundup eller annat som inte är bra för miljön utanpå trädet ifall att det skulle komma ner i jorden då vi har brunnen väldigt nära.
Gunilla T
Aspar slår alltid rotskott, det närmast stimulerar dem när man hugger ner dem så det har ingen betydelse hur stor eller liten stubben är. Det mest miljövänliga är väl att fräsa stubbarna och gräva upp allt som går - mindre slyplantor går att gräva upp.

Det fungerar med Ecoplugg i större stammar och stubbar men det går inte att borra om stammen är för liten.

Vad du gör, sätt inte salt i naturen - det dödar det mesta och näst intill omöjligt att få bort om man ångrar sig.

Ecoplugg innehåller glyfosat, samma bekämpningsmedel som Roundup.

Jag har anlagt trädgård i naturen där det fanns massor av aspsly, det går att gräva bort det mesta men man måste vara ihärdig och inte låta det växa upp igen. Det hjälper inte att klippa utan det måste grävas upp.
em_san
Gunilla T: Du tycker alltså att det bästa sättet är att gräva? Har du testat ecopluggarna?

Jag vet att det alltid slåt rotskott när man hugger, därför vi vill slippa det med någon annan metod än att behöva gräva då rötterna är väldigt djupa och mkt stor sten då det även är så pass många små träd som växt upp under sista 2-3 åren sen att några av de stora asparna höggs ner på fel sätt..

Men ecopluggarna fungerar alldeles utmärkt att sätta rakt uppifrån i avsågat sly. Hon på ecoplug som skickade tillbaka svaret bifogade även en bild på att det går med de små träden som endast är ca 2 cm i dianeter, så det går. Och den sly vi har här är nu minst 2cm så det skulle ju gå bara bra. Och med ecolpuggarna så hamnar ju "giftet" i stubben och inte ute i jorden ex om man skulle pensla på roundup.

Samma hade jag tänkt med saltet om jag nu ska använda det, vilket inte alls är säkert. Alltså att man borrar hål rakt uppifrån och häller i så att det inte kommer ut i jorden. När man har bort mellan plattorna så är det ytterst liten mängd salt som man behöver ha ut, knappt märkbart..

Annars om någon annan har testat dem så får ni gärna kommentera och berätta hur ni tycker att det fungerar! smile.gif

skogsnatt
CITAT (em_san @ 23-04-2010, 09:33) *
Dör dem av kopparspikar? Hur då?

Tänkte på ecoplugarna, visst borde det räcka med att jag slår in dem i stubbarna och sen i varannat/var tredje av slyet då rötterna ändå sitter ihop? Det blir så himla dyrt annars också om jag måste slå in i varenda litet träd..

Sen så läste jag någonstans att salt kan ta död, det är väl samma sak som med ogräset mellan stenplattorna, de kan man ju ta bort med salt (jag brukar tom göra det) så det kanske stämmer, men det lär väl gå åt en massa salt då för att ta död, men man kanske kan använda lite olika metoder? Tex både pluggar, kopparspik och salt?
Jag vill helst inte använda roundup eller annat som inte är bra för miljön utanpå trädet ifall att det skulle komma ner i jorden då vi har brunnen väldigt nära.

Koppar är giftigt när det reagerar med syre
du ser tex aldrig ett koppartak med mossa på.

Använder du Round up rätt, så är det ingen fara för brunnen.

Salt har den nackdelen att det dödar allt, du kan inte rikta det exakt på det du vill ha bort, utan gräs och annat dör också
Bassam
Hej
Jag har två förslag:
1 du kan bränna dom .
2 finns hand apparaten som injicerar salt i rötter .

Obs: jag såg den bygg företag.
H:Bassam
mamamaggan
Tack för upplysningen om hur man gör. Var hos plantskolan och skulle köpa Ecoplug men de hade inga och har inte haft på två år. De har fått svaret från tillverkaren att det inte skulle finnas några .

Ändå står plantskolan med som återförsäljare , verkar lite konstigt tycker jag. Nu har jag sett att Granngården står med som återförsäljare , ska fråga där så får vi se om jag får tag på några.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt bekämpningsmedelsregistret (som uppdateras 1gång/dygn) så är tillståndet indraget för ECO-plugg (2006-07-01) och det får inte säljas efter 2008-06-30 och det får inte användas efter 2009-06-30

Det enda godkända och lagliga klass 3 medel jag kan hitta i databasen som är "Mot rot- och stubbskottsbildning av lövträd" är Roundup Stop.
em_san
Så plugarna får alltså inte användas längre egentligen? Konstigt att jula säljer dem då... Men då vill jag inte använda dem heller.

Men då kanske jag får köpa vanligt roundup och stryka på stubben efter att jag sågat ner den.. Hittar inte roundup stop, men hittade en med svamp sm gjorde att man bar akunde stryka på medlet och då är det ju ganska säkert att inget hamnar där det inte ska hamna.

Har iaf börjat ringbarka lite av slyet nu också, har börjat förstå att det nog är minst ca 200st små träd som är mellan 2-5cm i diameter!! Och har tagit bort barken runt om på bara ca 15 träd, så de tär en del kvar att göra och det görs inte på en dag om man inte är 3-4 personer som hjälper till. För visst ska jag ta bort barken så långt ner som möjligt, och ca 10-20 cm på höjden bör väl räcka? Men, så länge jag inte skär av mig ngt finger så ska det väl gå bra.

Men är det någon som vet hur lång tid det kommer ta innan trädet går att såga ner? Hur ska jag se om trädet är helt dött så att det inte kommer skicka mer rotskott?

Bassam: har du sätt det där med injektioneringen av salt nyligt eller var det länge sedan? Alltså så att den finns kvar att köpa? Vilket bygg företag var det som hade det om du minns?
Crazy4Flowers
Har du möjlighet så är det mycket effektivt att elda på den platsen, tex lägga ut hö eller något sådant och tutta på. Hade massor med sly som stendog när jag eldade gräs en gång.
mamamaggan
Jaha , det var så det var med Ecoplug. Synd för att det skulle ha varit ett så enkelt sätt men bra att det är stoppat om det inte var bra för naturen.

Då säger jag som Crazy , elda på stubbarna. Det har vi gjort förut med stubbar och det är effektivt. Lägg på lite tunna grenar eler något och elda en stund så ska de nog sluta växa.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (em_san @ 24-04-2010, 20:13) *
Så plugarna får alltså inte användas längre egentligen? Konstigt att jula säljer dem då... Men då vill jag inte använda dem heller.

Men då kanske jag får köpa vanligt roundup och stryka på stubben efter att jag sågat ner den.. Hittar inte roundup stop, men hittade en med svamp sm gjorde att man bar akunde stryka på medlet och då är det ju ganska säkert att inget hamnar där det inte ska hamna.

Har iaf börjat ringbarka lite av slyet nu också, har börjat förstå att det nog är minst ca 200st små träd som är mellan 2-5cm i diameter!! Och har tagit bort barken runt om på bara ca 15 träd, så de tär en del kvar att göra och det görs inte på en dag om man inte är 3-4 personer som hjälper till. För visst ska jag ta bort barken så långt ner som möjligt, och ca 10-20 cm på höjden bör väl räcka? Men, så länge jag inte skär av mig ngt finger så ska det väl gå bra.

Men är det någon som vet hur lång tid det kommer ta innan trädet går att såga ner? Hur ska jag se om trädet är helt dött så att det inte kommer skicka mer rotskott?

Bassam: har du sätt det där med injektioneringen av salt nyligt eller var det länge sedan? Alltså så att den finns kvar att köpa? Vilket bygg företag var det som hade det om du minns?

Ofta är det butikschefen som har ansvar att se till så att medlena fortfarande är godkända men på stora varuhus där man har stort sortiment vet de ofta inte om detta (i webbshopar antar jag att det är någon chef där som har ansvaret). Jag har mailat Jula och frågat varför de kan få sälja det när det enligt bekämpningsmedelsregistret inte får säljas längre.
Bassam
Hej
Jag såg den på byggaffär som heter (Woody) , du kan hittar den om du köra från Stockholm till huddinge ( på huddinge vägen efter kommer Rågsved sen kommer den.
Obs

för den skull om har tid imorgon jag ska åker dit och skriva till dig vad kostar dom.
H:Bassam
em_san
Hur snabbt dör träden om jag skulle lägga up lite hö runt slyet och stubbarna och elda?
Men det blir alltså inga rotskott och hur snabbt kan jag såga ner slyet efter det? Eller vi kanske ska såga ner slyet först och elda sen?

malarmaster
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2010, 08:24) *
Enligt bekämpningsmedelsregistret (som uppdateras 1gång/dygn) så är tillståndet indraget för ECO-plugg (2006-07-01) och det får inte säljas efter 2008-06-30 och det får inte användas efter 2009-06-30
Det enda godkända och lagliga klass 3 medel jag kan hitta i databasen som är "Mot rot- och stubbskottsbildning av lövträd" är Roundup Stop.

kollade också kemikalieinspektionen o där är det regnr 4569, Roundupstop vilket är samma sak fast mildare .godkänt till 30/6 2012. säljs hos bl.a Jula som tidigare påpekats Fanns i hyllan här i växjö.Hade det varit förbjudet att sälja skulle inte någon ha det på hyllan Det är höga böter om inspektion eller anmälan sker. Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
Det var dock en artikel för inte så länge sedan om just förekomsten av otillåtna medel i trädgårdsbutiker mm. I stort sett samtliga butiker hade medel där tillståndet gått ut så det är mycket vanligt, det går inte ut några automatiska meddelanden när medlen dras in utan det är upp till butiken att själva se över sina hyllor och söka i register och liknande detta brukar sällan göras. Så det är inte ovanligt med medel som egentligen inte får säljas i butik, man säljer helt enkelt tills lagren tar slut och man upptcker att leverantören inte längre saluför.
em_san
Nu läste jag att aspar som stått i skog där det varit skogsbrand skjuter upp en massa rotskott ändå, är det säkert att det fungerar då att elda själv utan att få rotskott? Hur exakt har nu gjort ni som eldat?
Det skulle ju vara väldigt enkelt att elda annars då vi har en del hö som blivit över och som bara ligger och skräpar..
mamamaggan
Kommer inte ihåg om vi eldat just på aspar men t ex björk har gått bra.
Gossen Ruda
Att försöka elda bort asprötter är meningslöst, då får man nog vräka på napalm eller liknande. Kan säkert funka på björk för den skickar bara upp stubbskott men aspens rotsystem är enormt och minsta lilla rotbit kan skjuta skott.
em_san
Okej, då går eldning bort.
Men är det väldigt svårt att få bort alla rötter om vi ex skulle hyra en grävare och gräva upp alla stubbar och sly? Man behöver väl inte gräva så djupt för att få bort slyet, men vad händer om det blir kvar några rötter och om de sitter ihop med några av de andra asparna som står nära? Då kommer det väl upp mer sly igen?
Gossen Ruda: Läste att du hält i roundup i hål som du borrat i stubben och det har alltså fungerat lika bra som pluggar + att det är mkt billigare? Hur många hål gjorde du i varje större träd/stubbe?
em_san
Funkar det alltså lika bra att pensla på roundup på stubben/borra hål och hälla i som att pensla på bladen på asparna?
Gossen Ruda
Det går säkert bra att gräva bort asprötterna för rotsystemet ligger grunt men det kräver nog en grävmaskin. Jag har "bara" tagit bort småträn och det krävdes bara ett hål, ungefär som en ecoplug. Sen har jag även använt motorsågen. Jag tog ner en asp på ungefär 15 cm diameter. Efter fällningen sågade jag ett lodrätt jack i toppen på stubben, varning för kastrisk, och hällde ner Roundup i springan. Inga rot- eller stubbskott kom upp och dessutom dog 12 småaspar runtomkring plus att det slutade komma upp aspskott i trädgården 10 meter bort. biggrin.gif

CITAT (em_san @ 26-04-2010, 12:23) *
Funkar det alltså lika bra att pensla på roundup på stubben/borra hål och hälla i som att pensla på bladen på asparna?

Enligt uppgift skall även stubbpensling fungera, har dock inte provat.
em_san
Okej, men då verkar det ju väldigt effektivt, så du fick alltså inte ett enda mer skott efter att du gjorde så?

Jag har ju också bara "några" små träd som är ca 3-4cm i diameter som vi vill ha bort utan fler rotskott så jag tror att vi kanske satsar på att kapa av och borra ett hål o hälla i lite roundup istället. Hade du någon plast över eller sugs det in ganska snabbt i trädet?
Men vet du om det funkar att göra det nu när saven stiger eller är det bättre vänta någon månad tills löven kommit?

Tack så jättemkt för svaret!
Gossen Ruda
Helt dött på aspfronten efteråt. Aspen har inte så mycket stigande sav så det är bara att sätta igång.
em_san
Perfekt! Då ska jag ta och kila ut till blomsterlandet, har för mig att jag sett att de säljer roundup där!

Jag tackar för allas svar, men nu ska asparna bort! smile.gif
em_san
Gossen ruda:
Jag har bara en fråga till innan jag åker och köper..
Hur mkt gick det åt för dig? Ungefär hur mycket round up gick det åt för dig, och hur många träd hade du då?
Jag var just ute och räknade och insåg att det är mycket mer träd än jag trott! Trodde det var ungefär 200, men det är nog snarare minst 500 små aspar...
em_san
Jag kom på fler frågor
-tror du det fungerar lika bra med färdigblandad round up eller måste den vara koncenetrerad?
-Visst bör det räcka med att såga ner och hälla i medlet i varannat träd då rötterna ändå sitter ihop och att de jag inte sågar ner också dör?
Gossen Ruda
För min var det bara ett par småträd så det gick inte åt så mycket. Förmodligen går det bra med utspädd lösning, jag har inte provat så jag vet inte. Det går säkert bra att bara behandla en del men då krävs det att man vet vilka som hänger ihop. Jag hade nog skvätt på alla med utspädd lösning, dock kanske inte så svag som färdigblandad. Köper inte vatten till Rounduppris.
em_san
Okej, då blir det nog köpa koncetrerad och blanda ut, fast inte med lika mkt vatten som det står och så får jag se hur dyrt det blir beroende på hur mkt som behövs och går åt!

Tack för svaren smile.gif
pethol
Skala av barken på stubben å kanske på skotten helt eller bara en hel ring runt om, å låt vara så tills det dött för träden tar upp syret med hjälp av barken å inget syre till rötterna då dör det..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon