malinsmalin
Har inte direkt något bra ställe i trädgården att odla grönsaker, kryddor osv på och är lite sugen på att skaffa pallkragar att plantera i, höggravid som jag kommer va i sommar känns det skönt att slippa plocka en massa ogräs.

Skulle gärna vilja bygga pallkrage som går att "vika" ihopa, så att de kan förvaras inomhus, men vet inte om det är möjligt. Vad för träslag bör jag använda? Inte impregnerat?

Hur mycket jord ska jag beräkna att det går åt till 1 normalstor pallkrage? Behöver jag mer än 1 på höjden om jag ska plantera morötter, dill, persilja, gräslök, sallad och rädisor?

På vintern, går de bra att låta pallkragarna stå kvar ute på sin plats med jord i sig?

Koste
CITAT (malinsmalin @ 21-04-2010, 13:09) *
Har inte direkt något bra ställe i trädgården att odla grönsaker, kryddor osv på och är lite sugen på att skaffa pallkragar att plantera i, höggravid som jag kommer va i sommar känns det skönt att slippa plocka en massa ogräs.

Skulle gärna vilja bygga pallkrage som går att "vika" ihopa, så att de kan förvaras inomhus, men vet inte om det är möjligt. Vad för träslag bör jag använda? Inte impregnerat?

Hur mycket jord ska jag beräkna att det går åt till 1 normalstor pallkrage? Behöver jag mer än 1 på höjden om jag ska plantera morötter, dill, persilja, gräslök, sallad och rädisor?

På vintern, går de bra att låta pallkragarna stå kvar ute på sin plats med jord i sig?

En pallkrage med standard måtten som EU pallen är 80*120 cm den är 20 cm hög. dvs är ca 1 m2 stor och om du fyller den helt är det ca 200 liter, så räkna med 3 st. 50 liters säckar.

För att slippa krypa omkring med magen så lägg tre pallkragar, sen ett lock över dessa och en 4:e krage uppe som är jordfylld?

Pallkragar hittar du hos speditörer, palltillverkare eller större företag. 10 - 200 kr /st verkar de ligga på beroende av skick. Tycker du de är fula så gör som jag

Såga ur botten och sätt dem som hörn, då har du sparktröskel och slipper se gångjärnen.

oliv
Som Koste redan säger, så lägger jag 4 50l-säckar (kogödsel i påse - är som jord) per pallkrage.
För morötter behöver du två pallkragar. Jag har precis höjt en av mina, ska ha massor med sparris i år... naughty.gif

Och jag låter mina stå ute, är nu i sitt 5:e eller 6:e år och fungerar fortfarande...(mina pallkragar är obehandlade och köpta begagnade för 50:- styck).
Koste
CITAT (oliv @ 22-04-2010, 15:44) *
Som Koste redan säger, så lägger jag 4 50l-säckar (kogödsel i påse - är som jord) per pallkrage.
För morötter behöver du två pallkragar. Jag har precis höjt en av mina, ska ha massor med sparris i år... naughty.gif

Och jag låter mina stå ute, är nu i sitt 5:e eller 6:e år och fungerar fortfarande...(mina pallkragar är obehandlade och köpta begagnade för 50:- styck).

Oliv, har du plast eller liknande mellan jord och krage?
oliv
CITAT (Koste @ 22-04-2010, 18:46) *
Oliv, har du plast eller liknande mellan jord och krage?

Jag har lagt markduk (sådan vävd plast) direkt på gräsmattan där jag ställt mina pallkragar, och sedan fyllt på med jord. Jag tycker det har fungerat bra.

Jaha, du tänkte kanske mot väggarna på pallkragarna...när jag lade markduken på marken då vek jag bara upp kanterna, men de täcker inte hela väggen (jag har inte försökt att isolera väggarna).
skogsnatt
Ska du använda ett obehandlat trä, så skulle jag förslå lärk.

Överkomligt i pris, hållbart och ganska enkelt att jobba med.

Blomlådan på bilden är gjord i lärk (så ser du hur det ser ut).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon