william.s
Hej.

I höstas samlade jag på mig ett litet gäng blonlönnsnäsor för plantering nu till våren.
Jag har haft några av dem nedfrysta, och några förvarade i rumstemperatur.

Det börjar bli dax att sätta dessa nu och jag undrar hur jag ska göra och vad som är viktigt att tänka på?

Ska jag ha dem i blöt ett par dagar innan plantering?
Behöver jag ha någon speciell jord/näring?
Vilken tid är bäst att plantera?
Hur ska dom stå, svalt/varmt, ljust/halvljust?

Tacksam för alla svar och tips!
//william
Åsa, mälardalen zon 2
Lönn brukar behöva kallstratifiering. Och du ska plocka ut fröet ur näsanoch så det i jord, efter det ska sådden stå varmt några dagar och sedan kallt ca +0-5C (aldrig kallstratifiering i frys). +Jag tror de gror bäst ju färskare de är men du kan ju testa att bara peta ner i krukor och ställa ut under någon buske i trädgården och se till så sådderna är fuktiga, gror de inte iår kan de ju gro nästa år då de fått naturlig kallstratifiering.

Man kan behöva så många blodlönnar för att få någon som är snygg de är ju inte helt fröäkta så man får ofta gröna och mer grönaktiga varianter med vid frösådd.
KarinSKARA
Om det var i din närhet du samlade fröerna så gå tillbaka och se om där inte kommer lite småttingar runt träden. Här hos mig har jag millijoner småttingar som sticker upp (var tydligen en supernäshöst) men vet att det bara är ett fåtal som blir röda.
Vissa blir först röda för att vid midsommar övergå till grönt medan några enstaka förblir röda hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon