MONzA
Vad är detta för en söt liten blomma? Har fått scilla som förslag men den öppnar sej inte så den ser inte ut som andra scillor jag sett i så fall. Men den fina blå färgen är samma.

[attachment=49212:bl_.jpg]
Skåne
Jag och mina otränade ögon tycker att det påminner om hyacint... som om någon planterat ut sina gamla hyacintlökar¨och de nu börjat blomma igen.
Sussie F-Flower
Dom där har jag också i mina rabatter! Det är väl dom som så småningom ska bli pärlhyacinter???
Aqvakul
Visst är det pärlhyacint!
MONzA
Nej, pärlhyacint har jag i rabatten och den ser inte ut så. Den har ju många små "pärlor". Den här blomman är aningen mörkare blå än pärlhyacint också.

//Mona
Sussie F-Flower
Jo, men dom blir nog... yes.gif
mojan
Scilla eller vårstjärna
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det ser ut som Scilla och det finns flera arter av Scilla i våra trädgårdar.
Aqvakul
Jag har tittat på lite bilder på nätet och lutar därefter också mer mot någon scilla...
Sussie F-Flower
...och nu har jag suttit och gått igenom vårbilder sedan 2005. Jag har tydligen inte fotat så mycket då.

Jag har i alla fall hittat blommorna och jämfört med vart dom är placerade i rabatten just nu, och nu känner jag mig 1000% säker på att det är Scilla. Så här blir dom sedan:

Jag har bara några Snödroppar, Krokusar, Scilla och några Pärlhyacinter som är tidigt vårblommande. Så det kändes "givet" att det var någon av dessa.
Åsa, mälardalen zon 2
Lite svårt att se på bilden men tittar blommorna uppåt? För isåfall är det inte Scilla utan det brukar då vara Chionodoxa som är mycket lik scillan och den blommar ofta samtidigt som Scilla, Scillans blommor tittar nedåt.
gnon49
Såna har jag blommande överallt just nu. Jag har alltid kallat dom scilla. Dom kan vara förvillande lik pärlhyacint innan dom växt till sig, så att säga. Dom pärlhyacinter jag har står mer i grupper och håller sig i stort sett där, medan scillan brer ut sig på ett annat sätt.
MONzA
Det måste vara scilla. Nu, två veckor efter jag först såg blomman så ser jag att några av blommorna håller på att öppna sej. Trodde ju inte dom skulle göra det. Brukar scilla ta så lång tid på sej att öppna blomman?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon