|
Tingstäde
04-01-2004, 15:47
 Det där med "utsmyckning" av trädgården är inte lätt. Ofta blir det uppseendeväckande, för att uttrycka sig hövligt. Ibland katastrofalt. Och alla och envar har ju inte en Michelangelo i Carreramarmor liggandes att damma av och placera ut. Själv har jag ett knähögt kalkstensbord med tjock skiva ca 75x200 cm som står på en jordkullen som inte vill ha stolar på sig i en skuggig del av trädgården med en jätteal och stor, skuggande hasslar som grannar. Bordet fanns där när jag flyttade in 1981. Många gånger har jag funderat på att ta bort det för jag tycker det ser makabert ut - som en plats för ett vikingablot - "men kalkstensskivan är ju fin - och tung som f..n". Tips på vad man kan göra med detta emottages med tacksamhet. Tingstäde
Ingrid på Västkusten
04-01-2004, 16:44
Todeloo,
Totalvilda spånerier här-> den stokastiska generatorn är på full fart här i skallen :-D
Jag tycker bordet och omgivningen är jättefina! Ett 'enkelt' sätt att förändra looken är ju att få dit några pallar, kanske göra en markering runt bordet med sten och nån häftig buske ( jag ser en bambu nånstans i huvet), och sittmojänger så skulle det vara en viloplats i skuggan.
Vill Du göra drastiska förändringar så en liten formell damm( en LITEN) elelr ett fågelbad, eller vaaaarför inteett flätat pilstaket/pilgrotta/pilgazebo hade gjort en mkt dramatisk förändring.
Eller en formklippt berså runt eller en vild syrenberså ;-) skapa rum ;-)
Skall man kila på det mera utsmyckningsmässiga så hade jag kanske gjort en antihelvändning ;-) det finns en hel del skumma och halvräligskojiga fåglar tillverkade av ihopsvetsat skrot och armeringsjärn. De är likso lite mittemellan. Har Du tid å ork hade jag satsat på formklippta buxbombsdjur inploppade vid trädet ;-) jag ahr sett en trädgård liknande Ditt foto med sådana buxbombsdjur och det var både roligt överraskandeoch inspirerande och itne ett dugg fult. Frågan är också vilkeneffet Du eftersträvar,att slippa vikingalbotet/Aslans offerplats eller spinna vidare på det högtidliga? Jag tycker Du har finfina möjligheter att göra någe hemskt snyggt här......i ren Hannu-stil!
Hälsar ingrid
Tingstäde
04-01-2004, 17:04
Todeloo själv, Ingrid! ja - nu gav du mig mycket att tugga på... Det där med svets och skrot har jag funderat på (har en gång i tiden gått svetskurs men när jag bad om att få gå sprängkursen också blevjag nekad). Kanske något i koppar som får ärga vackert... För några år sedan utlyste DN en tävling om "Vattenskulpturer" som lät frestande - men jag kom aldrig till skott. Trädgårdens ena gräns utgörs av en näckroså - så en damm blir lite tårta på tårta. En gång i tiden stod en C-formad almberså runt bordet. Det blev den muggigaste platsen i hela trädgården. Buxbomdju låter också spännande. Hur höga/breda kan dylika bli? En buxbomelefant i skala 1:2 som kommer lufsand vore trevligt. Tingstäde
Ingrid på Västkusten
05-01-2004, 20:38
Hej hopp,
Man måste ha mkt å tugga på så här års. Det är kallt å räligt å hemskt här till max. Förbenade fukt!
Du den här C-formade almbersån som avr innan hur hög var den? Man kan ju göra den i lite olika höjder d v s vågformer, man kan göra en låg variant = inramning så det inte stänger in alls. En hög en tror jag också kan bli muggligt.
Buxbomsdjur kan man ha en 30 - 50 cm höga, vad sägs om springande rävar, betande höns, kuliga klot etc etc och det finns annat är buxbom att göra djur utav med. Jag skulle misstänka att mkt av det färdigköpta konsten ( typ han i Sanda hehehehe ) inte skulle passa utan det är dte unika elelr det klassiska elelr kombinatinen av båda två som skulle fungera.
koppar och ärga är fint fast det tar en himla tid innan rätt ärg infinner sig ( kan kanske behöva hjälp?) Elle rvarför inte ta en tur till ett ställe med sandsten å karva eget? Något stort vackert stentråg skulle inte sitta fel :-) hmmm mmm mmm,
Hälsar ingrid
Tingstäde
05-01-2004, 21:01
Hello Ingrid! Galoppen är helt OK! Ngt i sandsten/kalksten får det bli. Kram Tingstäde
Bordet är ju stort, hm. Tänkte att ett eller flera stentråg på bordet, med lämpliga växter, kunde vara fint. Hur man tillverkar tråg i hypertufa har jag för mig att har diskuterats här på Odla tidigare. Kan materialet kanske användas till mer än tråg? Typ "stenstatyer"?
Ingrid på Västkusten
06-01-2004, 12:55
Nu har ju gotlänningar en enorm fördel som har råvarumaterialet till äkta tråg alldeles runtknuten...så hypertufa är nog nästan en andra plats :-)) Suck jag vill också ha sandsten!
eller så kan man åka till Gotlandsbrynet å shoppa ÄKTA tråg, de stora är hemskt lösliga :-) säger hon som har ett antal i trädgården hemmavid, ifrån dem jajemen :-))
Jag vet en trädgårdsägare på Gotland som har som markdekoration slipstenar - kasserade sådana - wow också en tanke här,
Hälsar ingrid
Tingstäde
06-01-2004, 13:07
Vilka spännande funderingar!!! Först dock kort lektion: Huvuddelen av det gotländska "berget" utgörs av kalksten som är petrifierade koraller från den tid då Gotland låg närmare ekvatorn. Kalksten har således organiskt ursprung. Innehåller massor av spännande fossil.När man jobbar i kalksten riskerar man inte stendammslunga. Urberget som man ju ser på fastlandet ligger åtskilliga hundra meter ner under Gotland och tittar ingenstans upp här. Sandsten är petrifierad sand, alltså av oorganiskt till sitt ursprung. Sandsten finns endats på små lokaler på ön. Används till slipstenstillverkning och husornamentik. Damm från sandstensbearbetning kan medföra stendammslunga. Att åstadkomma vackra föremål i kalksten är inte alls omöjligt. Man jobbar med olika tryckluftsverktyg. Från Slite Stenhuggeri kan man få både material och goda råd. Tingstäde
Om platsen inte är bra att sitta vid kanske stenen passar bättre som skulptur snett vilande från ena benet ned på marken? Eller så kan en trädplanta av en kraftig trädsort planteras mitt under. Tänk en ek som omfamnar denna tunga skiva med sina grövsta grenar...
CITAT koppar och ärga är fint fast det tar en himla tid innan rätt ärg infinner sig ( kan kanske behöva hjälp?) Man kan påskynda ärgningen med syror. Jag har ärgat koppar i mönster med vanlig citronsyra, det går på några timmar. Har inte provat med kopparplåt utan bara med pulver - kanske behövs starkare syror till plåten. Saltsyra t.ex borde göra susen Gunilla
Kan bara inte låta bli att lägga mig i här.... Varför inte spinna vidare på temat offerbord? Totempålar runt om, med slingrande murgröna och blot!röda blomsterbönor eller clematis i denna. Ett vitt kokranium på bordet, kanske....
CITAT Huvuddelen av det gotländska "berget" utgörs av kalksten som är petrifierade koraller från den tid då Gotland låg närmare ekvatorn När och hur nära låg Gotland vid ekvatorn? Och hur har Gotland hamnat där det ligger nu? Är det nån som flyttat Gotland dit? Från närheten av Arabien altså, eftersom det finns en massa arabiska silvermynt nergrävda på ön.
Katti med torpet
09-01-2004, 12:04
Måste bara inflika; På Älvsjömässan i våras var det någon som hade helt underbara djur (älgar, hästar, getter, trollsländor osv) uppstälda till försäljning vi entrén. De fanns i alla storlekar från några decimeter till full size. Ja just ja, de var flätade i pil tror jag, fanns både helt täta och mer glesflätade. Priset var faktiskt högst överkommligt. Själva tillverkningen skedde i Polen men det var en svensk återförsäljare.
Jag tänker mig ett rådjurspar (eller varför inte hjortar) stående vid trädet, en betar och en tittar mot bordet.
Det skulle vara så snyggt, se alldeles lagom naturtroget ut men ändå med en konstnärlig tuch och ge lite vingar till fantasin.
Tingstäde
09-01-2004, 18:28
Tack för alla inspirerande och häftiga tips!!! Nu har jag verkligen fått en hel del att bita i.
Virgo undrar om Gotlands relation till ekvatorn. Det är nästan ett lite för stort ämne att utveckla här. Kan rekommendera två artiklar i tidningen Forskning & Framsteg som är verkligt matnyttig för natrurintresserade - nr 7 2002 "Då fanns ett Hallands Himalaya" och nr 6 2001 "Så stiger rauken ur havet"
Åter tack Tingstäde
Jag tycker platsen är fin som den är.offerplats som vargen föreslog låter inte dumt,eller några kalkstensplattor som en rundel? Det blir spännande att ser resultatet sedan. Mvh.Renate
"knähögt" säger du, ja vore det mina knän så skulle bordet vara alldeles lagom högt att "ligga till bords" vid... och äta vindruvor och tömma bägare med ädla drycker i bästa romarstil.... det var väl en tanke....
CITAT (Katti med torpet @ 09-01-2004, 12:04) Måste bara inflika; På Älvsjömässan i våras var det någon som hade helt underbara djur (älgar, hästar, getter, trollsländor osv) uppstälda till försäljning vi entrén. De fanns i alla storlekar från några decimeter till full size. Ja just ja, de var flätade i pil tror jag, fanns både helt täta och mer glesflätade. Priset var faktiskt högst överkommligt. Själva tillverkningen skedde i Polen men det var en svensk återförsäljare.
Jag tänker mig ett rådjurspar (eller varför inte hjortar) stående vid trädet, en betar och en tittar mot bordet.
Det skulle vara så snyggt, se alldeles lagom naturtroget ut men ändå med en konstnärlig tuch och ge lite vingar till fantasin. Jag har t o m fotograferat dom där djuren!! Tranan var fin, liksom vargarna!! Älgar i naturlig storlek, de'du! Letade efter bilderna men har inte hittat dom ännu...
Katti med torpet
27-01-2004, 13:58
CITAT (Sylvia @ 26-01-2004, 17:24) CITAT (Katti med torpet @ 09-01-2004, 12:04) Måste bara inflika; På Älvsjömässan i våras var det någon som hade helt underbara djur (älgar, hästar, getter, trollsländor osv) uppstälda till försäljning vi entrén. De fanns i alla storlekar från några decimeter till full size. Ja just ja, de var flätade i pil tror jag, fanns både helt täta och mer glesflätade. Priset var faktiskt högst överkommligt. Själva tillverkningen skedde i Polen men det var en svensk återförsäljare.
Det skulle vara så snyggt, se alldeles lagom naturtroget ut men ändå med en konstnärlig tuch och ge lite vingar till fantasin. Jag har t o m fotograferat dom där djuren!! Tranan var fin, liksom vargarna!! Älgar i naturlig storlek, de'du! Letade efter bilderna men har inte hittat dom ännu... Och jag har faktiskt sparat deras broshyr med adress och allt! (även om jag i skrivande stund inte har direkt björnkoll på var den är) Tror att jag lyckades tigga några av deras bilder också, de hade ju fotostatkopior på en del. När vi börjar få ordning på torpet så måste jag bara skaffa några av deras små rådjur...
Tingstäde
30-06-2006, 21:49
 En jättegammal tråd . Så här ser det i alla fall ut idag. Har blivit mecenat till Annelie Scheutz, konststuderande på Gotland. Måhända det skulle vara bättre med tomtar eller små vindmöllor. Tingstäde
Jättefint!!! Det där var riktig trädgårdskonst det!
Jättehärliga! Jag vill se mer av hennes konst. Sökte på nätet men hittade ingenting.
Jättekul att du visar resultatet så vi inte behöver sväva i ovisshet. Mycket trevligt ser det ut! Men vad är det för djur? Myrslokar?? Jag var nog sjuk den dagen vi hade dessa i biologin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|