Full version: Blå-en blivit brun!
tepa
Hej

Förstår inte vad som hänt med min Blå-en i vinter. Hur har det blivit såhär? Finns det något att göra ? Kommer det nya gröna barr?

Hälsn Tepa
Platinum
Jag tycker det där ser ut som brännskador, står den i ett soligt läge?
Anders zon 1
Ser ut som vinterskador. Kan vara kylan i sig som orsakar skodorna men ofta är det vårsolen som bränner. Inte mycket att göra utom att vänta och se. Det som är torrt och uppenbart dött kan du klippa bort. Ofta kan det dock vara svårt att veta hur stora skadorna är så här tidigt på säsongen och då är det bättre att vänta med att klippa till försommaren. Förhoppningsvis hämtar sig busken, men om allt det som nu är brunt dör så kan det nog ta flera år innan den blir fin igen.
tepa
Hej

Jo, den står i soligt läge. Men ännu har vi ju inte haft så mycket sol. Dessutom var den grön o fin hela sommarn då det var mycket sol. Tror mera på Anders, vinterskador.
Jag vågar nog inte röra den ännu. Och jag hoppas att Anders har rätt, att den tar sig. Skulle vara trevligt att höra att andra haft liknande bekymmer och att den då tagit sig?

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Den här frosten skador.
H:bassam
KarinSKARA
Ser ut som kylskador tycker jag. Enar är jobbiga med att återkomma med nytilväxt.
De bruna barren blir aldrig gröna igen och buskarna ser tråkigare ut med dem kvar. Ta på dig en tjock handske och drag uppåt längst med stammarna. Sedan kan du avvakta lite med att klippa bort de kala grenarna om du vill. Vissa sorter slår lite sakta nytt nerifrån.
Ezereht
Dom som har sådana här brukar vintertäcka dem med en sorts "säck" av vinterväv. Skulle tro det är väl investerade pengar. Dom kalla vårvindrarna och solen på barr som inte kan hämta någon fukt ur backen än.. det är hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon