Full version: nåt på paprikan
Malin_MeL
Jag har upptäckt nåt på paprikabladen. Det ser ut som sockerkristaller, är detta några ägg? eller har den utsöndrat något? det har i söndags fått flytta från källaren till växthuset, men fläkt ställd på 10 grader

jag tänkte inte på att avhärda, tänkte att det ändå är från en innemiljö till en annan....
Bassam
Hej

det är normal, de kommer från vatten med växter näring.
H:bassam
Malin_MeL
så det är med andra ord inte ohyra?
menar du att det är vatten som kommer ur växtens blad?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är vanligt att det pressas växtsaft ur bladen när man ställer växterna så mycket ljusare som ett växthus är + när det är ganska kallt för dem, saften torkar och bildar sockerkristaller. Det är även vanligt med ödem när man ställer ut växter tidigt men då kan du inte torka bort det för det är då växtceller som sprängs inget av dessa är speciellt skadligt för växten.
Malin_MeL
ok, jag skulle gissa på ödem då, för det sitter liksom fast och bladen under har fått annan färg, så de ser faktiskt skadade ut, men själva plantan ser ut att må bra.

då kan jag ställa tillbaka dem bland de opåverkade då, jag tog väck dessa för jag var rädd för ohyra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon