Jag har två nya äppelträd som planterades i höstas (Orangie och Filippa). Jag gjorde ingen beskärning då och inte heller nu till våren (inte försent än kanske).
Jag vill att träden ska bli ganska så höga och är så intresserad av att ha dom där små låga träden som man ofta ser i nya trädgårdar. Hur ska jag sköta beskärningen för att få dom höga? Eller är det så att dom där låga träden (max ca 2 meter höga och med en stam på ca 5-10 cm i diameter) är på väg att bli höga träd som man så småning om kan sitta under?
Någon som har erfarenhet och vet hur man bör göra?
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2010, 20:17
Det är grundstammen som styr hur stora träden blir, oftast är de ympade på A2 och då blir det stora träd med tiden, men riktigt lika stora och långlivade som de gamla fröstammarna man använde förr blir de inte.
Det brukar ofta finnas information på lappen på trädet vilken grundstam man använt. Om det står MM106, B9 så brukar inte träden bli stora oavsett vad du gör.
Kolla etiketten på de träd du köpte. Står där ett kryptiskt "A2" på dem, så är det grundstammen som Åsa beskriver och som gör att Oraniet har kapavitet att bli iallafall 6-7 meter högt och brett, och Fililppa-trädet ca 5-6 meter.
Det är inte med beskärning du sköter tillväxten. Att se till att de växer gör du med att
- vattna. Satsa på 50 liter i veckan under bladsäsongen, 30 liter om du har dåligt med tillgång till vatten.
- hålla gräs borta från rotområdet, tag bort varje år
- luckra ytligt där du tar bort gräset
- förstora planteringsbädden om du gjort en djup, smal grop
- ta bort stödpålar i slutet av denna säsong, då träden bör ha fäst sig i marken
Hej
Ärv bestämmer vilka hög ska dom blir.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.