Sara i Norrtälje
22-04-2010, 09:04
Efterlysning! Har du blivit frisk av trädgårdsarbete?
Hej!
Jag söker någon som varit sjukskriven för stressrelaterade sjukdomar eller depression och som använt trädgårdsarbete i läkeprocessen och som vill berätta om sina upplevelser i en artikel.
Jag heter Sara Borg och ska skriva mitt slutarbete i journalistik på Tollare folkhögskola. Det blir tre artiklar om trädgård, varav en är tänkt att vara ett personporträtt och det är där du kommer in. Förhoppningsvis kommer de att publiceras, men inget är bestämt, så det kan vi diskutera.
Jag bor i Norrtälje, så det vore bra om du bor i Stockholms eller Uppsala län, eftersom jag vill träffas för intervjun.
Om du är intresserad, vänligen hör av dig till:
Sara Borg
sara_borg@telia.com
070 - 571 09 00
theseraphim
22-04-2010, 09:35
hej
Jag vet inte om detta är till någon hjälp men Alnarp driver ett projekt för att just behandla sådana sjukdomar via trädgårdsarbete. Med tanke på att det sköts mycket seriöst och allting noggrant övervakas så tror jag att de kan hjälpa dig om du kontaktar dem. Detta är nytt för dem och de vill gärna sprida ordet om deras behandling.
Sara i Norrtälje
22-04-2010, 09:43
Tack för svar! Jag har läst en hel del om Alnarp och kommer troligen att kontakta någon expert där. Nu söker jag någon "vanlig" människa som kan berätta om sina erfarenheter och upplevelser av trädgården i samband med sjukdom. Det behöver inte vara någon som genomgått ett program inom trädgårdsterapi, utan det kan lika gärna vara på egen hand, utanför vårdapparaten.
Sara
ingrid fuxwall
22-04-2010, 20:42
Bor ju för långt bort från dig, annars kunde jag berätta en massa om hur bra just trädgårdsarbet är för en trasig själ
Samsara
26-04-2010, 08:30
Alnarp kan du ringa till dem, dem har rebahträdgårdar och en del artiklar och rapporter om det du ska skriva om. Kommer inte riktigt ihåg vilken professor som har hand om det. Sen finns det säkert inom sjukvården rapporter också, har för mig att Malmö (kanske) har en artikel om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.