3molo
Hej forummedlemmar!

Köpte en rosmarin på plantagen för 10-14 dagar sedan. Den omplanterades och allt gick bra.
För ett par tre dagar sedan satte jag ut den på balkogen mitt i solen. Det var ca 13 grader i skuggan, lät den stå där i mestadels sol ett par timmar. När jag skulle hämta in den såg jag att alla toppar hänger rakt ned, de ser helt döda ut. Den har också tappat lite av bladen. Den hade då inte fått vatten på ett par dagar, så den fick vatten men det hjälpte inte.
Nu efter 3-4 dagar ser den likadan ut, men den lever. Den har stått inne sen incidenten.

Vad tror ni är fel? Vad vill den ha?
theseraphim
ja det ser ut som den reagerat på själva flytten dvs acklimatiseringen som strular. Först odlas de i tex tyskland eller italien i riktigt perfekt förhållanden sedan in i lastbil, vidare till plantagen som erbjuder helt okej förhållanden och där kanske den står någon dag innan man köper plantan... Rosmarin tycker jag själv är lite försiktig och blyg av sig och vill gärna att man behandlar försiktigt. Toppa av de fula topparna och ha den ute om möjligt på balkongen hela tiden, var försiktig med vattningen när den är omplanterad då många växter trots myter faktiskt drar mindre vatten när de planteras om(bara i början givetvis). Lycka till med din rosmarin och använd den med försiktighet då den lätt blir dominant inom det kulinariska.
Alexander-VG-zon3
du skulle inte planterat om den direkt det skulle du gjort när du ser att den växer på nytt hos dig, och heller inte gett den torka en längre tid (sätter du ut den torkar sol och blåst ut bladen), och även skulle du nog tagit det lugnt med solen i början när den inte vant sig vid att vara ute, då solen kan bränna bladen i början.

men om topparna hängde när den stod ute så tror jag antigen att det är torka. eller att den inte fick tid på sig att vänja sig vid ute liv. varför skotten inte reser sig är nog för att det är för sent för dom.

själv köpte jag en blommande rosmarin från Italien nu för ett par veckor sen och den ställde jag ut direkt (skuggan, skyddat) och har bara låtit torka upp (inte torka ut) och den blommar fint än och de nya skotten är fina.
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 22-04-2010, 10:30) *
var försiktig med vattningen när den är omplanterad då många växter trots myter faktiskt drar mindre vatten när de planteras om(bara i början givetvis).

fast jorden måste ju vara fuktig och även själva växten(rötterna) när man planterar om så att dom får ''kontakt'' och så att rötterna har en fuktig jord att rota sig i. torkar jorden ut för mycket så torkar även dom nya (känsliga) vita rottrådarna ut som nys rotat sig i den nya jorden. likaså om växten är torr vid omplantering så blir växtens jord kompakt och torr medans den nya är luftig och suger åt sig vattnet direkt (även när man vattnar efteråt) då kan det hända att växten torkar ihjäl även om den nya jorden är fuktig.

sedan bör man ju heller ej övervattna en nyplanterad växt då om den inte är fullt rotad i den nya jorden är det ju mindre rötter som dricker.

jag tror nog att det är bäst att det är lagom, inte övervattning och inte torka. utan lättfuktig och/eller att man låter den torka upp lätt 1-3dagar.
Éta
Hej smile.gif

Finns det hål på botten av krukan du planterat den i? (på bilden ser det ut som växten är planterad i en ytterkruka), om inte så plantera den i en kruka med dräneringshål, annars blir det jättesvårt att hålla koll på vattenmängd, och rötterna kan få svårt att andas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon