Full version: BoGrönt katalog
Jan Lindgren
Hej!
Jag har fått BoGrönts katalog. Kedjan ska bestå av seriösa plantskolor men de har uppenbarligen inte råd att låta någon växtkunnig människa korrekturläsa katalogen. Jag gillar rhododendron och blir då lite upprörd när det står Rhododendron lapponicum "Blue Tit" och Rhododendron lapponicum "Ramapo". Ingen av hybriderna har något att göra med R. lapponicum. Dessutom har de en icke existerande växt Rhododendron japonicum. Det finns ingen växt som heter så.

Jag undrar om plantskolor som inte ens vet vad växterna heter kan anses vara seriösa. Kan de något om växter? Kan man rekommendera sådana plantskolor till sina vänner?
MVH
Jan Lindgren
theseraphim
BoGrönt är bara en lös samarbetsogranisation som samverkar i inköp för att tex få lägre priser men varje företag är ett privat helägt företag. Katalogen görs av vanlig kontorspersonal av själva den adminstriva biten inom denna förening. Jag skulle nog vara ganska trygg på de butiker som är med där då det är många riktigt gamla hederliga plantskolor som är anslutna där.

Rhodedendrum Japonicum är Japansk Azalea
Huggorm
Många av de bästa plantskolorna är med i BoGrönt. Fel kan smyga sig in överallt
Peztis
Jag har arbetat med kataloger i många år och det är sååå lätt att det kommer med fel trots att många som faktiskt kan produkterna har korrekturläst både tre och fyra gånger.

Det bästa man kan göra är ju att skriva dem ett mail och påpeka felen man hittar så att de kan korrigeras på en gång eller i alla fall till nästa tryckning.

Och jag lovar dig, den som har suttit med katalogen i månaders tid tycker att det är jättetrist att hitta fel i sitt skötebarn. Oftast brukar det vara det första man ser när man får det nytryckta i sin hand: ett stavfel här, ett mellanslg för mycket där, bild som saknas eller hamnat fel... slap.gif

Edit: stavfel rotfl.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det finns inget som heter Rhododendron japonicum. Det är ett fantasinamn. Det finns en växt som heter Rhododendron molle ssp japonicum. Det är en lövfällande, storblommig rhododendron. Den har alltså inget att göra med de vintergröna, småblommiga rhododendronhybrider som ibland kallas japanska azaleor.
Jag tycker att gör man en katalog så bör man låta någon kompetent person kolla den. Att låta administrativ personal eller en reklamfirma sköta faktabiten är dålig reklam. Stavfel händer alltid och är mycket svårt att undvika.
MVH
Jan Lindgren
theseraphim
Fantasinamn eller inte, det är faktiskt helt okej att använda det ändå, sök på namnet på google och se hur många träffar du får.
Jan Lindgren
Hej!
Antalet träffar på google säger möjligen bara att inkompetenta katalogskribenter har lurat massor av människor. Det kan också bero på att förr så kallades Rhododendron molle ssp japonicum bara för R. japonicum.
MVH
Jan Lindgren
malarmaster
CITAT (theseraphim @ 22-04-2010, 18:32) *
Fantasinamn eller inte, det är faktiskt helt okej att använda det ändå, sök på namnet på google och se hur många träffar du får.

ett vetenskapligt namn får inte vara påhittat,hur katten ska man då kunna hitta växten i litteratur,på plantskolor m.m. Svenska namn kan däremot vara fantasier men då uppkommer ju problem om man hört ett svenskt namn som inte är vedertaget i handel,böcker m.m. Jan lindgren har rätt, Rh. japonicum är en stor jap.azalea,oftast en av föräldrarna till de korsningar som säljs som jap.azaleaKälla: The Hillier manual.Söker jag en Rh. japonicum o får en hybrid istället för den buske jag ville ha tycker iallafall jag att man blivit lurad.Att goggla på något betyder ju inte att vad som står där alltid är korrekt,det som dyker upp är ju bara något som någon annan lagt in.Bättre (när det gäller växter)är att gå in på någon bot.trädgårds sida och få korrekta uppgifter direkt.Finns mängder av kunskap att hämta där.Just Bo grönts katalog är ju inget undantag för felkällor,nu duggar ju trädgårdskatalogerna tätt o så vitt jag sett är ingen felfri avseende namnsättning,misstag händer ju och just namnsättning är en snårskog. Mvh Ulf
Alexander-VG-zon3
kollar man skud så är just namnet Rhododendron japonicum synonym för Rhododendron molle ssp. japonicum - japanazalea, så den har hetat Rhododendron japonicum och oftast händer det att man har äldre namn för växter i kataloger (tyvärr). påhittat namn är det ju inte även om man nu inte använder det längre.
Jan Lindgren
Hej!
Nu är det tyvärr så att vissa okunniga plantskolor använder Rhododendron japonicum som vetenskapligt namn på vad de kallar japansk azalea. Det de kallar japansk azalea är vintergröna azaleor tex Kermesina och Rokoko. I USA kallas dessa azaleor för evergreen azaleas och i Tyskland för Japanische Azaleen. Dessa rhododendron har inget att göra med R. molle ssp japonicum. Okunskapen är stor bland plantskolorna. Söker du på R. japonicum så upptäcker du snart att serösa odlare använder namnet R. molle ssp japonicum helt korrekt detsamma gör SKUD men kollar du plantskolor så blir det ofta tokigt. Det är inte lätt för nybörjare som fått en felaktig etikett på sin planta att hitta vettig information. När man skriver en etikett till de sk japanska rhododendon (vintergröna rhododendron) så ska det stå Rhododendron "Kermesina" eller rhododendronhybrid "Rokoko".

Att man ibland använder äldre namn på en växt är tämligen acceptabelt. Det är oftast ganska lätt att hitta rätt trots det. Jag har själv lite svårt för att skriva Rhododendron calostrotum ssp keleticum Radicans Group istället för Rhododendron radicans som den hette förr. Jag får inte plats på etiketten.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 22-04-2010, 22:15) *
Söker du på R. japonicum så upptäcker du snart att serösa odlare använder namnet R. molle ssp japonicum helt korrekt detsamma gör SKUD

det var väl det jag skrev ? att Rhododendron japonicum är synonym. men jag har märkt på andra växter att man ofta använder äldre namn på plantskolor. och är det inte likadant i detta fall ?

för på skud heter ju den japansk azalea. om det nu är en R. molle ssp japonicum som säljs på riktigt eller ej hos bogrönt vet jag inte eller om dom benämner fel växt för fel namn . fast även hos bogrönt finns det väl Rhododendron fantaster som kan ge rätt information till kunder.

och visst jag håller med om att det ska vara korrekta namn på plantskolor åtminstone ska personalen veta det korrekta. för det är ju förtryckta etiketter, men hittar man fel bör man ju märka om. det gör jag själv i jobbet om man hittar växter som har fel namn.
theseraphim
Hade de skrivit ut det nya korrekta namnet så hade de flesta inte haft en aning vad det var de säljer men med det gamla namnet som de mesta känner till så är det inga problem. Sätter man namnet innanför "" så är det återigen helt okej.
Jan Lindgren
Hej!
Hade de skrivit det nya korrekta namnet så hade det varit lika galet. Det som kallas japanska azaleor i Sverige och Tyskland har inget att göra med Rhododendron molle ssp japonicum. Okunskapen är stor.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon