mimmi313
04-01-2004, 17:07
Jag har en köttätande växt som jag inte vet vad den heter. Den är köpt i en vanlig affär och har blad med taggar. Bladen stängs om en fluga kommer in. Jag hoppas det går att gissa vilken sort det är. Hur som helst, så blommar den nu. Det växte ut en lång stängel med knoppar och nu börjar knopparna slå ut med vita blommor. OK, till min fråga, kan jag få frön från den eller måste den pollineras först på något sätt och i så fall hur? Förresten, ska jag klippa av stängeln när den blommat färdigt? Det kommer faktiskt mer stängler, så det blir kanske fler blommor. Brukar de blomma nu?
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2004, 18:27
Susanne i Linköping
04-01-2004, 21:58
Min Venus blommade på vintern för två år sedan med en stängel, i fjol blommade den lite senare, kanske för att den stod svalt över vintern. I år fick den ullöss och deppar väldigt.
Några frön har jag aldrig fått, tyvärr.
Man kan "gnugga" blommorna försiktigt mot varandra för att pollinera dem har jag läst..
Jag har försökt att så vft frön men det är svårt att få dem att gro...
När den blommar så hämmas tillväxten ett par månader för själva plantan så.. Antingen låter du den blomma och får en sämre tillväxt eller klipper du av stängeln när den blivit 3-4 cm lång...
Mvh Dick
mimmi313
06-01-2004, 08:56
3 - 4 cm, stängeln är ca 1.5 dm och två till är på gång. Har jag nu låtit den gå i blom fortsätter jag. När nästa blomma slår ut försöker jag med en pensel och ser om det möjligen blir några frön. Skulle det bli det klipper jag av framtida stängler.
Tack för era svar!