skånepåg
Jag har på det senaste året börjat gå i sömnen för kompisar brukar sova över här så ibland går jag och lägger mej i soffan och försöker sno deras täcke men misslyckas ju så jag går tbx till sängen.
Snackar med en nu på msn och hennes pojkvän snackar i sömnen, jag kommer ihåg en gång med ett ex som bara reste sej ur sängen och fråga om jag hade läst tidningen sen la sej igen.
Ska nog fråga min psykolog nästa gång jag träffar han, han kanske vet för jag tror inte jag gjort det innan, min storebror gick lite i sömnen när han var liten tongue.gif
Gossen Ruda
Mellan full vakenhet och full djupsömn finns det olika mellanformer med olika inkoppling av medvetenhet, inget att grubbla över. Det är precis som med drömmar, förmodligen drömmer nattpratarna samtidigt så man skall inte ta vad som sägs på allvar.

I klok man vaknade ibland och "visste" att han just då löst olika problem men han somnade om och sen när han vaknade var bara en svag minnesbild kvar. Därför la han papper och penna vid sängen för att snabbt kunna teckna ner klokheterna. Han slutade dock snabbt för det han skrev var rena gallimatias, ungefär som "grönt är uppåt".laugh.gif
skånepåg
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2010, 13:39) *
Mellan full vakenhet och full djupsömn finns det olika mellanformer med olika inkoppling av medvetenhet, inget att grubbla över. Det är precis som med drömmar, förmodligen drömmer nattpratarna samtidigt så man skall inte ta vad som sägs på allvar.

I klok man vaknade ibland och "visste" att han just då löst olika problem men han somnade om och sen när han vaknade var bara en svag minnesbild kvar. Därför la han papper och penna vid sängen för att snabbt kunna teckna ner klokheterna. Han slutade dock snabbt för det han skrev var rena gallimatias, ungefär som "grönt är uppåt".laugh.gif

Hehe ok, men ibland har jag penna och papper vid sängen för ibland drömmer jag om framtiden och det blir värsta Deja'vu ibland biggrin.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 22-04-2010, 13:50) *
Hehe ok, men ibland har jag penna och papper vid sängen för ibland drömmer jag om framtiden och det blir värsta Deja'vu ibland biggrin.gif

Mina barn roade sig med båda delarna när dom var små. (pratar i sömnen gör dom fortfarande)
Fick då reda på av någon klok person, (en psykolog) att det var ett tecken på trygghet.
Du kanske känner dej såpass trygg att du omedvetet vågar.
skånepåg
CITAT (pejori @ 22-04-2010, 14:45) *
Mina barn roade sig med båda delarna när dom var små. (pratar i sömnen gör dom fortfarande)
Fick då reda på av någon klok person, (en psykolog) att det var ett tecken på trygghet.

Hmm jadu, vette tusan om det du, jag sover rätt oroligt annars, vaknar de flesta nätterna så behöver piller för att somna om tongue.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2010, 13:39) *

Vem vet. Bakom den slutsatsen döljer sig kanske lösningen på livets gåta.
Meriona
Fast ibland blir det farligt. Min unge har gått i sömnen en hel del, numera pratar han mest. Men det otäckaste han gått iväg och gjort är att försöka få upp ytterdörren och ge sig ut. Men som tur var är det kopp för vredet, så jag hörde och vaknade. help.gif

Han farbror klättrade upp på farstutaket när han var liten i sömnen, det var nog inte så bra det heller....
anne-li i olofstorp
För många år sedan upprepades detta..... Jag vaknade på lördagsmorgnarna av att min dåvarande svärmor stod inne i hallen och ropade om vi var klara att åka och handla..... dörren var helt öppen till trappuppgången..... Alltså måste jag gått upp någon gång under natten och åtminstonde öppnat dörren, kanske även varit ute i bostadsområdet och vandrat.... (Hua!) NAKEN???!!!!
Motti
På 70 -talet var min man (dåvarande pojkvän) hans bror med tjej och hälsade på mig, grabbarna drack en del öl och grogg och satt och somnade i soffan bredvis varan,broderns flickvän och jag satt och viskade med varan och utbyte förtroligheter när min man började prata i sömnen men det roligaste var att hans bror svarande och inte ett ord begrep vi tjejer men vi skrattade så vi höll på att kikna fast så tyst vi kunde för vi ville ju försöka komma på vad de sa. giggle.gif Min man kan än i dag prata i sömnen när det blir stressigt på firman men det är inte lätt att höra vad han säger det blir någon slags gojaprat av det men vissa ord kan man skönja.det roligaste var när jag vaknade en natt och han skrev skrivmaskin i kudden rotfl.gif då var jag tvungen att väcka honom och fråga vad i all sin da han gjorde ?skriver ser du väl svarar han då rotfl.gif
skånepåg
Haha ok kuligt biggrin.gif
Det kan vara farligt att gå i sömnen ibland, iallafall om man går utanför dörren men så pass är det inte än biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag tror inte det är direkt farligt att gå i sömnen, glöm skämtteckningerna om folk som går med slutna ögon och händerna utsträckta framför sig. Hela kroppen fungerar som vanligt inklusive synen, det är bara det att den vakna viljan inte är inkopplad. Man snubblar inte eller går in i väggen men däremot kanske man inte gör fullt logiska val. Som att klä på sig. Det är ingen idé att låsa ytterdörren med nyckel och sen gömma den, den nyckeln letar man ändå upp utan problem.
Miro
När min kille gick på KTH löste han matteproblem i sömnen. Han kunde vakna med svaret till en fråga han inte lyckats lösa dagen innan
skogstroll
jag föredrar att pladdra obegripligt i sömnen än att traska iväg... fast vem vet man kanske skulle göra lite nytta... tvätta eller rensa ogräs eller nåt giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 23-04-2010, 11:05) *
jag föredrar att pladdra obegripligt i sömnen än att traska iväg... fast vem vet man kanske skulle göra lite nytta... tvätta eller rensa ogräs eller nåt giggle.gif

Tänk vilken känsla att vakna upp liggande på händer och knän i en rabatt utan en tråd på kroppen med alla grannar tittande. laugh.gif Det är väl bara att flytta till en annan stad.
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2010, 11:09) *
Tänk vilken känsla att vakna upp liggande på händer och knän i en rabatt utan en tråd på kroppen med alla grannar tittande. laugh.gif Det är väl bara att flytta till en annan stad.

ja i alla fall grannfruarna skulle kanske bli lite purkna giggle.gif tur jag inte har så många ögon på mig just där min rabatt ligger... om jag skulle skutta omkring näck i trappen eller på parkeringen kanske det skulle bli värre haha, får hoppas det inte går dithän
Meriona
Verkar vara många som sover näck... shy.gif Är det bara jag som är frusen? unsure.gif
skogstroll
nä jag sover faktiskt inte näck, har lite kyligt uppe på loftet smile.gif så förhoppningsvis blir det inga tok-promenader för mig smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 23-04-2010, 11:21) *
nä jag sover faktiskt inte näck, har lite kyligt uppe på loftet smile.gif så förhoppningsvis blir det inga tok-promenader för mig smile.gif

Ingen garanti, du kan klä av dig i sömnen innan du går ut. laugh.gif
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2010, 11:22) *
Ingen garanti, du kan klä av dig i sömnen innan du går ut. laugh.gif

ja gud vet... -fear-.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 22-04-2010, 23:08) *
det roligaste var när jag vaknade en natt och han skrev skrivmaskin i kudden rotfl.gif då var jag tvungen att väcka honom och fråga vad i all sin da han gjorde ?skriver ser du väl svarar han då rotfl.gif

rotfl.gif Ja naturligtvis! Vad trodde du?
Motti
Jo det var ju ett vettigt svar men det är lite udda att skriva maskin i kudden giggle.gif undrar om det blev något resultat utskrivet g.gif antagligen borttvättat nu.
Biggan_
CITAT (skogstroll @ 23-04-2010, 11:05) *
fast vem vet man kanske skulle göra lite nytta... tvätta eller rensa ogräs eller nåt giggle.gif

Det hade ju varit perfekt att upptäcka att det var tiptop både ute och inne när man vaknade! En önskedröm helt enkelt! tummenupp.gif
Fast jag undrar om man inte varit rätt så trött! shy.gif
skogstroll
jaa jag är trött i vilket fall som helst så jag kan lika gärna gjort nytta, fast mest är det väl att gå som en mumie ner och släppa ut katten när hon kommer och mjauar i sovrummet vid kl 3 zzzzzzzzz d010.gif vet inte vad som är värst... gå upp på natten eller rensa döda eller halvdöda råttor på påhittiga ställen.... luckan har vi stängd just nu
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2010, 11:09) *

Ja, en stad långt bort... giggle.gif giggle.gif

CITAT (skånepåg @ 22-04-2010, 14:59) *
Hmm jadu, vette tusan om det du, jag sover rätt oroligt annars, vaknar de flesta nätterna så behöver piller för att somna om tongue.gif

När började du med dom pillren?
(ser ett samband mellan sömngång och vissa preparat)
skånepåg
CITAT (pejori @ 23-04-2010, 17:58) *
Ja, en stad långt bort... giggle.gif giggle.gif
När började du med dom pillren?
(ser ett samband mellan sömngång och vissa preparat)

Jadu de har jag käkat i 5-6 år tror jag, det är Stilnoct men byter till Imovane ibland....
pejori
CITAT (skånepåg @ 23-04-2010, 18:10) *
Jadu de har jag käkat i 5-6 år tror jag, det är Stilnoct men byter till Imovane ibland....

Misstänkte just att det var dom.
Stilnoct ger dom biverkningarna.
ryss_борис
CITAT (pejori @ 22-04-2010, 14:45) *

Har ingenting med det att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon