Pius
Jag hade en plastsäck med jord liggande utomhus sedan i fjol. Eftersom jag hade slut på finjorden så använde jag den till några pelargoner. Resten hällde jag upp i en STOR plasthink med reklam för kattfoder.

När jag idag öppnade hinken såg jag små spår av vad jag tror är snigelslem (eller vad det kan heta).

Sniglarna i min trädgård är av "märket" leopard och jag har läst att de inte äter växterna. Nu undrar jag om jag kan använda jorden i alla fall, t ex till stora urnor eller så?

Det var ett litet hål i jordsäcken antagligen därifrån sniglarna krånglat sig in, jag har inte sett någon snigel i jorden men det måste väl vara de som har gjort de här spåren?

Pius
KRT
Hur små spår? Jag ha sett pyttespår i mina krukor med groddplantor och kom fram till att det inte alls var snigelslem utan larvslem från (vad jag tror ) är sorgmygglarver (det är iaf små genomskinliga/svarta larver som äter på plantorna!!!!

Alltså, titta noga om det är sneglar eller larver du har i krukan.............
Pius
CITAT (KRT @ 22-04-2010, 18:25) *
Hur små spår? Jag ha sett pyttespår i mina krukor med groddplantor och kom fram till att det inte alls var snigelslem utan larvslem från (vad jag tror ) är sorgmygglarver (det är iaf små genomskinliga/svarta larver som äter på plantorna!!!!

Alltså, titta noga om det är sneglar eller larver du har i krukan.............

Nej så små var inte spåren, de syntes tydligt.

Och det är i den jättestora plastbunken där all jord ligger som jag sett spåren, inte i någon kruka. Funderar på om de kan ge sig på pelargonrötterna så jorden bara ska kastas eller? Det var en säck med Weibulls Proffsjord sen i fjol. Såg på en länk att den jorden kom på 2:a plats, jag brukar annars köpa P-jorden, men den är mer än dubbelt så dyr.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon