Trädgårdsmarodören
Tjena, jag letade efter åretruntgröna växter och blev tipsad om murgröna på handelsträdgården. Visst funkade det bra på vintern men på sommaren så ligger solen på lite för hårt på min balkong där jag har växterna så de torkade och dog.

Fins det någon annan bra växt för ändamålet? Klättrar de är det bra men inget krav.
oliv
Först och främst, i vilken zon odlar du? Kravet på året runt grönt med läget torrt och soligt på sommaren känns svårt att förena om det inte är en snäll zon.
Trädgårdsmarodören
Vet inte vad zonen kallas men jag bor i Göteborg
Alexander-VG-zon3
ska det vara klätter/kläng växter ? eller buskar eller perenner ?

murgröna kan bli problem på en solig balkong, då den oftast får skador på vårvintern av sol, torka, blåst. dock odlar man murgröna i stora krukor och täcker den mot solen och ställer den i skugga intill väggen så kan den klara sig. kan vara bra att vattna tidigt på våren, vilket gäller alla växter som är städsegröna. och tjäletorka är också nåt man får se upp med när man har städsegröna växter i krukor ute åretrunt.
Trädgårdsmarodören

Som sagt, om de klättrar är det ett plus men inget krav. Perenner är väl inte vintergröna vad jag förstår.

murgröna kan bli problem på en solig balkong, då den oftast får skador på vårvintern av sol, torka, blåst.

Jag vet att murgrönan inte tålde solen där, jag har redan haft ihjäl en omgång.

dock odlar man murgröna i stora krukor och täcker den mot solen och ställer den i skugga intill väggen så kan den klara sig

Inte så stor poäng med blommor för min del om jag måste täcka för dem. Mest har jag dem för att det ska se finare ut på balkongen, sommar som vinter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Trädgårdsmarodören @ 23-04-2010, 11:39) *

Som sagt, om de klättrar är det ett plus men inget krav. Perenner är väl inte vintergröna vad jag förstår.

murgröna kan bli problem på en solig balkong, då den oftast får skador på vårvintern av sol, torka, blåst.

Jag vet att murgrönan inte tålde solen där, jag har redan haft ihjäl en omgång.

dock odlar man murgröna i stora krukor och täcker den mot solen och ställer den i skugga intill väggen så kan den klara sig

Inte så stor poäng med blommor för min del om jag måste täcka för dem. Mest har jag dem för att det ska se finare ut på balkongen, sommar som vinter.

jodå det finns väldigt många perenner som behåller bladen.

murgröna tål sol under sommaren (bara man inte torkar ut den) men den tål det inte på vårvintern, solen lyser på bladen som värmer upp bladen och sedan är krukan frusen och den får inte vatten och därmed torkar bladen ut och blir bruna. en annan sak varför solen är dålig då är att det blir varmt på dagen och frost på nätterna.

dom flesta städsegröna växter är det bra att täcka dom mot solen om man odlar dom i krukor på en solig balkong under vintern-vårvintern.

men om du vill ha städsegröna växter så kan du testa olika barrväxter de är ganska tåliga men även de är som sagt känsliga mot solen under vårvintern. vattna dom tidigt.

även kan du testa härdiga Rhododendron. klättrande finns det ju inte så mycket mer som behållerbladen murgröna är nog den ända.

lövfällande buskar/klätter växter blir ju mycket enklare att odla och kräver inte samma skötsel (skydd). och exempel ormhassel är ju ändå fin på vintern med vridna grenar.
Peztis
Hur vore det med järnek? Det är ju dock ingen klättrare och växer inte så våldsamt fort men har du en han- och en honplanta så får den vackra röda bär.

Det där med att skydda är något du bör tänka på när det är solsken under senvintern och den tidiga våren. Sedan så ska det nog gå bra.

Järneken ska klara av full sol och jag läste nyss att om det är blåsigt så blir den tätare vilken kasnke också kan skapa ett vinskydd då på din balkong.
Alexander-VG-zon3
ja järnek är ett bra förslag är tåliga och lättskötta och väldigt vackra. sedan finns det ju buxbom och städsegröna oxbär som är lättskötta.
Trädgårdsmarodören
Ok, tack för hjälpen. Nu har jag några olika uppslag. Tror kanske jag skulle ge murgrönan en chans till, möjligtvis ormhassel. Hur ska jorden vara för murgröna eller ormhassel? Har för mig de sa på handelsträdgården att man inte skulle gödsla för mkt.
Peztis
Nu vet jag ju inte hur stort du har det men jag slår ett slag för järneken i alla fall! En av mina absoluta favoriter! biggrin.gif Kanske du kan klämma in en eller två av dem med?
Klint
Förlåt Trädgårdsmarodören,men jag lånar din tråd och slänger in en fråga on järnek. Vi har 4st.som är inne på sitt 3dje år nu. De har inte haft några bär och handlarn sa inget om hon och hanplantor går det att se vad som är vad? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon