CITAT (Trädgårdsmarodören @ 23-04-2010, 11:39)

ska det vara klätter/kläng växter ? eller buskar eller perenner ?
Som sagt, om de klättrar är det ett plus men inget krav. Perenner är väl inte vintergröna vad jag förstår.
murgröna kan bli problem på en solig balkong, då den oftast får skador på vårvintern av sol, torka, blåst.
Jag vet att murgrönan inte tålde solen där, jag har redan haft ihjäl en omgång.
dock odlar man murgröna i stora krukor och täcker den mot solen och ställer den i skugga intill väggen så kan den klara sig
Inte så stor poäng med blommor för min del om jag måste täcka för dem. Mest har jag dem för att det ska se finare ut på balkongen, sommar som vinter.
jodå det finns väldigt många perenner som behåller bladen.
murgröna tål sol under sommaren (bara man inte torkar ut den) men den tål det inte på vårvintern, solen lyser på bladen som värmer upp bladen och sedan är krukan frusen och den får inte vatten och därmed torkar bladen ut och blir bruna. en annan sak varför solen är dålig då är att det blir varmt på dagen och frost på nätterna.
dom flesta städsegröna växter är det bra att täcka dom mot solen om man odlar dom i krukor på en solig balkong under vintern-vårvintern.
men om du vill ha städsegröna växter så kan du testa olika barrväxter de är ganska tåliga men även de är som sagt känsliga mot solen under vårvintern. vattna dom tidigt.
även kan du testa härdiga Rhododendron. klättrande finns det ju inte så mycket mer som behållerbladen murgröna är nog den ända.
lövfällande buskar/klätter växter blir ju mycket enklare att odla och kräver inte samma skötsel (skydd). och exempel ormhassel är ju ändå fin på vintern med vridna grenar.