Hejsan alla!!
I sommar hade jag och mina föräldrar tänkt oss en tur till södra Skåne och eventuellt Blekinge.
Då både jag och mamma är trädgårdsintresserade (Pappa får helt enkelt stå ut dom stunderna hihi ) hade det varit roligt med några tips på vad som är sevärt där nere.
Länkar till sidor och så mottages varmt

Mvh
/Therése
Brittan
23-04-2010, 08:53
Hej !
Välkommen till Skåne i sommar, här finns hur mycket som helst att titta på, men jag kan ge dig lite tips på mina smultronställen. I Båstad har du Norrvikens trädgårdar i Helsingborg finns Sofiero slott med en underbar slottsträdgård. Hässleholm har Hovdala slott också med fantastiska omgivningar och köksträdgård, Bada i Åhus med en sandstrand som kan mäta sig med vilken riviera som helst. Kör ner mot Kivik och besök de små samhällena med pittoreska gatuhus. Listan kan göras hur lång som helst för Skåne är fantastiskt och det är inga avstånd att prata om utan allt går att besöka som dagsutflykter. Glöm föresten inte vårt kära grannland Danmark, finns båtturer från Landskrona till Ven, färjetrafik mellan Helsingborg och Helsingör och så klart bron över till Köpenhamn, går utmärkt också att ta tåget över om man vill ta en Tuborg på Tivoli, och det vill man kanske
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2010, 13:20
Alnarpsparken tycker jag är mycket sevärd det finns ju många växter där man inte hittar på så många andra ställen + det mesta har namnskyltar.
Skåne är nog mitt favoritsemestermål! Ni kommer se jättemycket fint en av våra höjdpunkter var vildsvinen och deras ungar
Vi hart sökt på Skåne på nätet där kan man beställa jättefina broschyrer och även Skåneavisen,Sofiero var jättevackert i maj men det finns många mindre trädgårdar som också är jättefina vi låg en natt på ett fint b&b i Mölle som hade en mycket trevlig trädgård
lavendelgården
23-04-2010, 17:48
Hej!
Välkommen till Skåne. Här finns oerhört mycket att se. Har du hört talas om Arnolds Kannibalmuseum t. ex. eller Yangtorp. På en relativt kort sträcka har vi otroligt många sevärdheter här uppe på Linderödsåsen. I Önneköp kan man äta äkta Tarte på restaurang La Flambeé. Där finns oxå ett härligt B&B. Mitt i Skånel!!
Jag kan rekommendera ett samtal till Linderödsåsens turism som har en helt fantastisk katalog. Den skickar dom gärna till den som vill. Missa för all del inte Ulriksdal på Kivik, - Intressanta lönnar mm. Tilia Trädgård, udda växter o bra kvalitet. Peter Linders plantskola är ett måste för den som är intresserad av olika träd. Får ni tid och är intresserade av lite ideer så ligger min trädgård nästgårds. Jag ger er 10 kr rabatt på inträdet om ni har detta mailet med er.
Linderödsåsens turism tel 0415 330035
E-post info@lindeodsasensturism.com.
Hemsida www.linderodsasensturism.se
Med önskan om en trevlig semester.
Åsa på Lavendelgården i Henset.
Jan Lindgren
25-04-2010, 08:37
Hej!
På min kompis gård har jag gjort en demoodling av ätliga buskar och träd. Det kostar inget att besöka den. Kompisen ordnar en massa andra trevliga aktiviteter. www.denningarumsgard.nu
STA har en lista på öppna trädgårdar som kan användas när man åker runt i landet. Sofiero och Alnarp är ett måste och Lunds botan är småtrevligt.
MVH
Jan Lindgren
Samsara
26-04-2010, 08:26
Alnarps parken är alltid härlig och gå i, jag har ju turen att få vara där varje dag. Där kan du gå in på odlingslabbens trädgårdar och kolla på vad dem testar. Tänk bara på att du inte får plocka frukten, om det har mognat några.
Sen har du Tirups Örtagård som ligger strax utanför Staffanstorp, en otrolig fin trädgård där man kan sitta och fika i. Dem har även en liten handelsbod med te och en handelsträdgård.
Sofiero som alla andra har skrivit är också ett måste.
Landskronas koloniområde har jag för mig är rätt känt att det är väldigt fint där. Kanske kan vara värt och åka inom och kolla.
therese.kvist
27-04-2010, 16:24
Sofiero måste jag säga beror på när du ska dit?
Vi kom mellan rododendron och dahlia... Alltså ingenting!
Tyckte inte det var värt besöket...
Samsara
27-04-2010, 21:52
Hehe, känner igen det fenomenet att man kommer mitt emellan. I år ska jag allt vara där då rododendrona blommade.
När vi var på Norrvikens Trädgård förra året, det var en stor besvikelse. Den japanska trädgården var överväxt med ogräs och det var inte alls snyggt. Vi betalade ändå för att gå in och kolla och det var det inte värt. Hoppas dem rustar upp Norrvikens Trädgård till detta året.
mamamaggan
27-04-2010, 22:23
Kolla den här länken till Skåne Turism
http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?doc=271.
Där kan ni hitta en hel del skulle jag tro och de skickar också gärna broschyrer.
Missa inte Ale stenar ,
http://www.ystad.se/Ystadweb.nsf/AllDocume...1256ED900396745 Gillar ni natur vid havet så rekommenderar jag Stens huvud
http://www.naturvardsverket.se/Att-vara-ut...rker/StenshuvudFinns mycket mycket mer att titta på i Skåne , otroligt fint på så många ställen.
Tack så mycket för alla tips!!

nu har jag och mamma en del att fundera över och ta reda på mer fakta om så vi kan välja i slutändan vad det blir hihi.
Mvh
Therese
TantGredelin
29-04-2010, 20:03
Åbergs trädgårdar i utkanten av Ystad tycker jag är värt ett besök. Det är en plantskola där de har planterat mängder av växter i visningsträdgårdar och så finns det ett jättefint fik.
Fram på sommaren blir man tyvärr ofta besviken på besöket hos Åbergs Trädgård
Meriona
29-04-2010, 20:53
Mitt i sommaren är det inte särskilt kul nånstans, vare sig man besöker trädgårdar eller djurparker. Jag försöker undvika att semestra den tiden just därför. I juni däremot är det fortfarande helt okej att besöka allt!
lavendelgården
02-05-2010, 18:47
Hej!
Håller inte med om att det inte finns mycket att titta på i juli. Det finns jättemånga trädgårdar som har ett fantastiskt utbud i juli. Trädgårdsamatörerna ger ut en skrift vartannat år Trädgårdar och Plantskolor. Hur stort utbud som hellst.
Själv har jag vinnlagt mig om att ha en sevärd trädgård även i juli, då det är då jag har flest besökare. Sedan är det ju frågan om vad man vill ha ut av sitt besök... Själv har jag efter att ha bott i England ett antal år, satsat på en trädgård där man kan hitta växter och idéer som kan omsättas i såväl stor som liten trädgård. Saknar lite den kulturen här - när vi visar våra trädgårdar, ska de vara perfekta och oerhört välansade. Så är det inte hos mig - om man inte riktigt hinner med i sin egen trädgård får man garanterat inte dåligt samvete när man varit här. Men kanske förhoppningsvis lite inspiration eller några roliga växter med sig hem.
Med önskan om en trevlig Skånesemester
Åsal
Men pappa måste väl ändå få sitt också? Trots att jag är göteborgare (eh?) måste jag slå ett slag för Johannamuséet utanför Skurup! Det är ett fantastiskt ställe som jag besökt flera gånger. Dom har allt! En gammal bensinstation (dom förklarar det där med mack, i Göteborg säger vi tapp), gamla mc och gamla bilar tex för att nämna en pappas intressen kanske. Men det finns så mycket mer! Handvevad tvättmaskin tex.
En av dom stora grejerna för mig som västsvensk var att i avdelningen för skolan hitta tre ex av gamla katekesen från slutet av 1800-talet, där det stod att det var Dr MÅRTEN Luthers katekes! Han hette väl MARTIN, eller??? Nu var det Lundabaserade Glerups förlag som gav ut dom men ändå... ! Jag betalade extra inträde en gång bara för att fotografera det! Var tvungen att dokumentera för en arbetskamrat (född skåning) som inte trodde mig...
lavendelgården
02-05-2010, 20:22
Hej igen!
Klart att pappa måste få sitt. Lanthandelsmuseet i Önneköp kanske kan vara något - när såg han en rakbladsvässare senast! Eller radioutställningen i Östra Sallerup, ( Sveriges Radio - Hörby Motala har han säkert hört någon gång..) Kanibalmuseet är unikt i Sverige - och Yangtorp!!! Dessutom finns en hel del andra attraktioner på Kulturstråket - som ligger strax utanför Hörby. Allt inom en sträcka på 2,5 mil!!!
Så varmt välkommen till en ny del av Skåne.
Åsa
Biggan_
02-05-2010, 20:57
CITAT (Bee @ 02-05-2010, 20:52)

Men pappa måste väl ändå få sitt också? Trots att jag är göteborgare (eh?) måste jag slå ett slag för Johannamuséet utanför Skurup! Det är ett fantastiskt ställe som jag besökt flera gånger. Dom har allt! En gammal bensinstation (dom förklarar det där med mack, i Göteborg säger vi tapp), gamla mc och gamla bilar tex för att nämna en pappas intressen kanske. Men det finns så mycket mer! Handvevad tvättmaskin tex.
En av dom stora grejerna för mig som västsvensk var att i avdelningen för skolan hitta tre ex av gamla katekesen från slutet av 1800-talet, där det stod att det var Dr MÅRTEN Luthers katekes! Han hette väl MARTIN, eller??? Nu var det Lundabaserade Glerups förlag som gav ut dom men ändå... ! Jag betalade extra inträde en gång bara för att fotografera det! Var tvungen att dokumentera för en arbetskamrat (född skåning) som inte trodde mig...

Håller med! Johannamuséet är jättetrevligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.