Full version: Trasigt växthus
skogstroll
Jag misstänker att jag inte är ensam att ha ett trasigt växthus. I höstas druttade ett träd på det och 5 rutor pajade, sedan har en till gått sönder i vinter. Nu ligger det ju glas lite här och där i jorden... jag har upphöjda bäddar eftersom växthuset står på berg. Några tips hur man ska göra med jorden? var gör man liksom av den när det är glas i sad.gif snyfft
mamman81
Hej jag vet precis hur det är, hämtade ett växthus och där var det bara att sätta in nya glas, sen var man klantig och hade sönder några mer när man satte upp det. Kan du inte försöka sila det översta lagret eller så får man helt enkelt byta det översta lagret. det är mitt första år med växthus så man får ju se vilka problem man stöter på, men lycka till i alla fall med ditt.
skogstroll
tack, ja jag får ta bort det översta för allt orkar jag inte ta bort det är hur bökigt som helst eftersom jag odlar i djupa lådor kan man säga... jo jag kör på det så fyller jag på nytt sen... så får det bli! sweatingbullets.gif
Red Top
Du kan sålla jorden. Gör ett eget såll av en träram med nät i botten.

Eller gör som mammamaggan föreslår, men det tycker jag nog är slöseri. Du måste ju ändå separera glaset från jorden innan du slänger/återvinner.

Om du har tillgång till en gammal brödback kan du fästa ett finmaskigt nät i botten, och använda som såll.

skogstroll
tack, det var ju ett bra tips!!! smile.gif
vitavargen
Jag skulle plockat upp de största bitarna och låtit resten stå där. Tjocka handskar är lösningen för arbete i/med jorden.
skogstroll
ja det får det allt bli, skar mig nåt gräsligt på en ruta när växthuset skulle upp sweatingbullets.gif
vitavargen
Det var värst!

Grova handskar är ju lösningen.
skogstroll
ja jag var lite ivrig att få upp det så jag tänkte mig inte för giggle.gif
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 27-04-2010, 09:39) *
ja jag var lite ivrig att få upp det så jag tänkte mig inte för giggle.gif

Så kan det gå ibland smile.gif
skogstroll
nu är växthuset i princip helt igen så då är det bara att städa. Hoppas allergin lagt sig lite till fredag för då tog jag en "växthusdag" smile.gif
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 04-05-2010, 10:57) *
nu är växthuset i princip helt igen så då är det bara att städa. Hoppas allergin lagt sig lite till fredag för då tog jag en "växthusdag" smile.gif

Kul att du är klar med växthuset.
skogstroll
japp det är ljuvligt, när man ser hur många av andras växthus är trasiga sad.gif hittade en kopparödla i mitt. En lång rackare låg och solade sig minsann
vitavargen
Härlig med ödlor, för de är ju bevis på att jorden har snurrat länge smile.gif
skogstroll
CITAT (vitavargen @ 05-05-2010, 18:22) *
Härlig med ödlor, för de är ju bevis på att jorden har snurrat länge smile.gif

snurrat? smile.gif
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 06-05-2010, 08:49) *
snurrat? smile.gif

En roligare synonym till girat. vad tycks om det ? smile.gif
Malin_MeL
CITAT (vitavargen @ 07-05-2010, 17:16) *
En roligare synonym till girat. vad tycks om det ? smile.gif

här är "gira" att trycka snö i ansiktet på någon annan
vitavargen
CITAT (Malin_MeL @ 11-05-2010, 19:30) *
här är "gira" att trycka snö i ansiktet på någon annan

Det verkar vara en rolig sysselsättning, om den andra inte har nåt emot smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon