Åsa Sthlm-Roslagen
Hej! Fick två frön i en sharon och stoppade ner dem i lite såjord, mest på skoj för att se om något hände. Vilket det nu har gjort! jag har två små "nackar" som tittar upp, men nu är min fråga om någon har en aning om hur jag ska behandla dessa för att de ska kunna ta sig?? Tacksam för svar! MVH// Åsa

Kan också dela med mig av en liten rolig händelse i förra vecka då tre poliser ringer på hemma hos mig och undrar vad det är jag odlar... Efter en titt på tomat och dvs laglig odling tackade de för sig och gick!! På frågan om varför de var hos mig, svarade de att de såg att jag hade extrabelysning i fönstrena... Så sätt på kaffet ni kanske också få oväntat besök! innocent.gif
Ezereht
Det var ju roligt... extrabelysning a0a.gif

Sharon blir ett litet fruktträd ungefär som äpple, jag såg stora fält med dem när jag var i Japan. Men jag tror dom klarar en del minusgrade också ändå. Jag har ingen aning om fröna, men jag skulle behandla dem som vilket annat frö, dvs. kolla så det inte är för blött och möglar (kanske lite sand ovanpå jorden) och låta livet gå sin gilla gång tills den behöver panteras om i större kruka.
Alexander-VG-zon3
sätt dom ljust och håll dom lätt fuktiga så kommer dom växa och trivas. sedan plantera om dom när det är dags för det. sedan när det är varmt nog ute (dvs efter att frostrisken är förbi) så sätt ut dom först i skuggan i skyddat läge i 2-4v. sedan vill dom stå soligt antigen i växthus eller ute i det fria. dom tål väldigt högvärme så dom trivs i växthus med.

till hösten tappar dom oftast bladen (dock som unga kan dom behålla bladen). sedan ta in dom när frosten börjar att komma, dom ska övervintras antigen kallt men frostfritt och mörkt eller i rumstemperatur och extraljus.

i kruka tål dom några frostnätter på hösten utan problem (som ungplanta bör man inte utsätta dom för så mycket frost men efter 2-3år tål dom frost i kruka). och dom är såpass härdiga att dom funkar på friland i zon 0-1(2) om läget är bra och skyddat. men dom sätter nog inte frukt på friland däremot i kruka kan dom göra det. men vill man testa att plantera ut det så bör det vara ett uppvuxet träd med rejäl rotmassa.
katah
Oj, kan dom sätta frukt här !

Jag har en sharon som säkert har 5 år på nacken ,men är inte större än 50 cm.
Har du någon tips hur jag skulle sköta den bättre så att den skulle behaga blomma och ev bära frukt ?

Den bor i en kruka på ca. 4-5 liter, året runt i växthuset.
Ska jag plantera om den varje vår i lite större kruka ?
Den får guldvatten och grästäckning under sommaren, och har droppbevattning över sommaren.
Alexander-VG-zon3
har du den i kruka så kan dom ge frukt, dock får du nog vänta mer än 5år innan den har ''åldern inne'' för det plus behöver dom korspollineras (du behöver två träd en hona och hane eller en med bisexuella blommor, har man turen så kan man få en som blir självfertil men det är sällan). jag tycker du sköter den ganska bra, och vintervila verkar den få i växthuset. fäller den bladen och ser ut till att invintra ordenligt ?

du kan nog plantera om den i större kruka om den har fyllt den med rötter, ge dom en lucker jord.
katah
Den tappar alla blad alltid på hösten och ser stendöd ut hela vintern och vaknar lika glatt varje vår.

Hmm två sorter. Det blir svårare. För jag har satt frön från en köpefrukt och således har ingen susning vilken sort det är.
Ok, jag måste vänta tills den blommar för att se " vilken den är " och samtisigt driva upp 10 andra fröer från olika frukter i hopp om att få en partner till den , det blir en låååång väntan på frukt och inte blir dom billiga heller, om det nu skulle varit meningen med projektet wink.gif
Alexander-VG-zon3
sår man från frön så är dom inte sortäkta ju, men du kan ändå få upp olika plantor med olika blommor. för att få frukt är det då säkrast att så flera samtidigt och när ev blommor visar sig så korspollinerar man.

jag hade nog sått fler nu, och låta dom växa upp vid sidan om.
katah
Då när jag sådde frön hittade jag faktist en väldigt stor frö i en Sharonfrukt.
Därför ville jag gärna testa vad det skulle bli av det.
Frön var nagelstor !
Sånt har jag inte sett före eller efter i en sharon.
Men det måste ju blir palantor av dom småfröer också wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (katah @ 25-04-2010, 11:02) *
Då när jag sådde frön hittade jag faktist en väldigt stor frö i en Sharonfrukt.
Därför ville jag gärna testa vad det skulle bli av det.
Frön var nagelstor !
Sånt har jag inte sett före eller efter i en sharon.
Men det måste ju blir palantor av dom småfröer också wink.gif

ja dom kan nog gro, du får så dom och se vad som händer.
Åsa Sthlm-Roslagen
Tack Flaxss, proffsig som vanlit smile.gif Tack också Katah för inspirationen att fortsätta odla!// Åsa
Peztis
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 23-04-2010, 09:06) *
Kan också dela med mig av en liten rolig händelse i förra vecka då tre poliser ringer på hemma hos mig och undrar vad det är jag odlar... Efter en titt på tomat och dvs laglig odling tackade de för sig och gick!! På frågan om varför de var hos mig, svarade de att de såg att jag hade extrabelysning i fönstrena... Så sätt på kaffet ni kanske också få oväntat besök! innocent.gif

Då måste de ha haft rätt bråda tider de senaste månaderna... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon