Det kliar i fingrarna som bara vill ut och påta i trädgården! ;-) Men jag försöker hejda mig så gott det går - bor i Dalarna (Falun) och här får man nog gott vänta, om man ska tänka på trädgårdens bästa. Det kan fortfarande sjunka en hel del i temperaturen om nätterna (och dagarna), dvs så att det blir minusgrader, så frost under natten/morgonen/förmiddagarna är inte ovanligt alls. Och det faller ner - i bästa fall - regnblandad snö "titt som tätt". Alltså lite andra förutsättningar än för dem som bor längre söderut där våren är igång för fullt! Inte avundsjuk alls... ;-)
Hur som helst, någon som vet hur det e g e n t l i g e n är med gräsmattan på mina breddgrader - när är det lämpligast att ge sig ut för att kratta den? Jag tror inte att man bör göra det än på ett tag, eftersom man exponerar de stackars gräsrötterna för kyla, frost och eventuell snö. Och man vet liksom aldrig när vädret väljer att slå om till kallt elände igen, även om man tittar två veckor framåt och det ser ut som bara plusgrader... För två år sen kom det exempelvis 2-3 dm snö på några timmar den 17 maj...
Det blir ju såå fint när man väl fått kratta till den trötta vinternedtryckta gräsmattan - men jag vill inte dumstressa med det ändå! Absolut inte! Vi gjorde om vår trädgård under sommaren 2008, och anlade nytt gräs genom att rulla ut färdig gräsmatta, så den är fortfarande rätt "ung". Vi försöker vara noggranna med gödsel och sånt, för att den ska må så bra som möjligt, och använder oss av Algomin gräsmattegödsel (och andra typer av denna till blomster- och grönsaksland). När man väl fått kratta, är det väl dags för en omgång gödsel för gräsmattan va?
Håller tummarna för kloka svar! :-)