ina76
Hej,

Bor i ett nytt(svart) hus. Liksom alla andra grannar i min närhet så håller jag på med trädgårdsplaneringen.

Nu är jag i planeraläget för en hyfsat rund rabatt vid entren. Jag hade tänkt mig någon solitärbuske(eller ett parstycken).

Nu gäller min fråga själva jorden. Jag är lite allergisk mot dessa "stenrabatter" fulla i sjösten med något litet gräs som sticker upp här och där. Funderar istället på att göra en egen "sedummatta". Men hur. läser man hur man lägger sedummattor på tak så har de ju ite värst mycket jord. Så borde jag lägga en markduk underst - fylla på med lite jord sedan?

Och nästa fråga. Vilka sedumväxter lämpar sig?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle inte lägga en markduk. Det kommer då upp för mycket fukt som gynnar ogräset. Lägg tät plast på marken, fyll på med ca 5 cm sand, sätt sticklingar av olika sedum och sempervivum. Prova med lite olika arter och sorter. Det kommer ogräs men det dör när det blir en torrperiod. Med tiden blir det en intressant matta av mossor och fetbladsväxter. Oerhört lättskött.
MVH
Jan Lindgren
ina76
Det där lät ju enklare än vad jag trodde! tusen tack för svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon