jenniepennie
23-04-2010, 11:53
Någon som vet eller gjort något liknande? Vår förening har 64 lotter, av varierande storlek. Ringde Plantagen som sa att de kunde slå av 10% på priset om man handlar för över 10000:-. Men är de billigast? Som sagt; någon som har erfarenhet av något liknande?
Tillägg: Det ska alltså vara Snigelfritt eller liknande, som inte är skadligt för vare sig naturen eller några andra än sniglarna.
theseraphim
23-04-2010, 18:43
alla snigelmedel för konsument baseras på samma järnsulfat oavsett tillverkare, Snigeleffekt är tex exakt samma vara som Weibulls då Neudorf gör båda. Har svårt att tro att plantagen är det billigaste alternativet då de brukar ha bland de högsta priserna i branschen.
Okej
Hör med PWS Greenline, de brukar ligga bra till i pris i jämnförelse med konkurrenterna.
CITAT (theseraphim @ 23-04-2010, 19:43)

alla snigelmedel för konsument baseras på samma järnsulfat oavsett tillverkare, Snigeleffekt är tex exakt samma vara som Weibulls då Neudorf gör båda. Har svårt att tro att plantagen är det billigaste alternativet då de brukar ha bland de högsta priserna i branschen.
Okej
Hör med PWS Greenline, de brukar ligga bra till i pris i jämnförelse med konkurrenterna.
Eller så åker ni och köper ett antal säckar med mossmedel, innehållande samma substans som antisnigelmedlen, järnfosfat. Där jag handlar kostar en säck på 20 kg 125 :-. Vattnas ut i regn på ställen där sniglar kan tänkas gömma sig. Tänk dock på att alla sniglar och snäckor inte ställer till med problem, typ pantersniglarna som enbart äter delar som gått av, alltså växter som börjar förmultna.
theseraphim
26-04-2010, 21:38
Enda problemet med mossmedlet är att det verkar med en gång och det effektivt men sedan upphör skyddet. Det är jättebra om man ser tusentals av dem krypa omkring, rena rama napalmbombningen av de små asen medans snigelmedel alldeles utmärkt kompleterar napalm...mossmedlet på längre sikt.
CITAT (theseraphim @ 26-04-2010, 22:38)

Enda problemet med mossmedlet är att det verkar med en gång och det effektivt men sedan upphör skyddet. Det är jättebra om man ser tusentals av dem krypa omkring, rena rama napalmbombningen av de små asen medans snigelmedel alldeles utmärkt kompleterar napalm...mossmedlet på längre sikt.
Det enklaste är ju då att man upprepar proceduren, precis som när man lägger ut snigelgiftet... och så gäller ju naturligtvis manuell bekämpning, plocka plocka plocka... Ingen som sagt att livet ska vara lätt.
jenniepennie
27-04-2010, 04:00
Det här var ju lustigt: Var på Blomsterhallen härom dagen. Köpte då två paket Snigelfritt, en-kilos, för 400:-. Ordinarie pris per paket 249:-. Var ett erbjudande de hade. Det blir väl 20% rabatt? Då tycker man ju att de kunde varit lite mer generösa när jag ville köpa ett stooort parti? Hrmpf.
jenniepennie
27-04-2010, 04:21
Okej. Jula säljer tydligen PWS Greenlines snigelmedel för 139:-. Också ett kilo. Jädra skillnad i pris... Det man undrar är ju om det verkligen fungerar lika bra? Neudorf kanske har tillsatt ämnen som lockar sniglarna bättre, håller sig fuktigt längre?
Jag tänker iaf satsa på barriärer i år. Tänkte bocka till plåtsargar och lägga snigelgift däri

Är det förresten nå'n som vet om sniglarna kan gräva sig långt ner i marken (och i så fall komma under mina barriärer)? Eller gräver de inte sig nedåt alls?
skogsnatt
29-04-2010, 05:26
Jag använder själv ett spannmålsbaserat järnpellets avsett för smågrisar och det har god effekt. Det har utvecklats från att vara översållat med sniglar i min trädgård till att man bara ser enstaka individer.
Jag har gjort små skyddslådor (fällor) som man lägger in pelletsen i, så slipper man att fåglarna äter upp det direkt.
Anna-Karin Lundberg
08-05-2010, 08:04
Smågrisfoder har jag hört talas om! Vad heter det märke du köper, Skogsnatt? Hur stora säckar och var köper du det? Granngården? Jag har massor av sniglar och klipper alla jag ser. Fast de hinner ofta före till mina fina växter som tittar upp ur jorden nu.
CITAT (CillaM @ 26-04-2010, 19:02)

Eller så åker ni och köper ett antal säckar med mossmedel, innehållande samma substans som antisnigelmedlen, järnfosfat. Där jag handlar kostar en säck på 20 kg 125 :-. Vattnas ut i regn på ställen där sniglar kan tänkas gömma sig.
Mossmedel är baserat på järnSULFAT, inte fosfat. Det är inte samma sak. Man kan visst döda sniglar med järnsulfat men då måste man hälla medlet på sniglarna. De flesta trädgårsväxter utom gräs som kommer i kontakt med medlet blir svarta, alla yngre, spädare blad dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.