em_san
Hej!
Jag har problem med aspsly som nu växt på sig i ca 2-3 år. Jag mejlade till tillverkarna av ecoplug för jag undrade om det skulle gå att använda dem i de små asparna/slyet som bara är ca 2-4cm i diameter och fick svaret att det kan man absolut göra om man sätter ner pluggen uppifrån och inte från sidan, efter att man sågat av det. Det som även verkar så bra med pluggarna är ju också att giftet hamnar i stubben och inte i marken tongue.gif

Men nu till frågan, är dessa pluggar verkligen så effektiva som de verkar? Hur snabbt har träden dött för er efter att ni använt dem? Slutar det komma mer rotskott och sly efter man sågat ner trädet och slagit ner pluggarna?

Tacksam för alla svar då jag vill bli av med träden nu i sommar utan en massa rotskott!
em_san
Det verkar som att ecoplugs är förbjudet så då tänker jag inte använda det, trots att jula säljer. Så ingen behöver svara på den här frågan.
malarmaster
CITAT (em_san @ 25-04-2010, 10:15) *
Det verkar som att ecoplugs är förbjudet så då tänker jag inte använda det, trots att jula säljer. Så ingen behöver svara på den här frågan.

räknas som bekämpningsmedel klass 3,dvs är tillåtet att användas av vem som helst samt saluföras i vanlig handel.Inte hittat några uppgifter att det skulle vara förbjudet,kollade även hemsidan på ecoplug. Har du några mer aktuella uppgifter om detta ? Ulf
malarmaster
kollade på kemikalieinspektionen ,medlet har reg.nr 4569,är godkänt till 30/6 2012 då ny prövning görs.tillhör bekämpningsmedel klass 3(hushåll). Det är ditt eget samvete som bestämmer om du vill använda detta,finns inga lagliga hinder iallafall Mvh Ulf
Gossen Ruda
Beträffande frågan så har jag inte använt Ecoplug men jag har hört att de är effektiva. Jag har istället borrat hål i stubben och sen hällt ner lite Roundupkoncentrat i hålet. Lika effektivt men mycket billigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon