Peztis
Var idag och hämtade ut p-piller till vår honkatt (som för övrigt fyllde 20 år för tre dagar sedan!) och veterinären tar 150:- i avgift för att skriva ut ett simpelt recept. Det är mer än vad pillren kostade!!! rtfm.gif
Jag tror inte att de brukar ta ut någon avgift för penicillin el liknande om man varit inne med djuret och det behöver medicin. men 150:- för ett litet samtal och en notering i datorn. Kan ju tillägga att de inte ens ringde samtalet för de hade inte telefonnumret till det apoteket jag önskade. I stället fick Apotek1 ringa upp veterinären... Har ni hört något så tväridiotiskt?

Så jag undrar nu, tar er veterinär ut någon avgift för att skriva ut recept på t ex p-piller?

Berätta gärna var veterinären ligger, om det är ett storstadsfenomen, tänkte jag...
Vår vet ligger i Upplands Väsby, några mil norr om Stockholm.
Meriona
Ja de brukar ta ut telefonreceptsavgift om man inte nyss varit inne med djuret så att det är ett och samma sjukdomsfall, precis som människoläkare gör. Men inte 150 spänn, tror det brukar vara under hundralappen. Såklart ska de ha betalt för sin arbetstid.

Bor i Trollhättan
Motti
Det var hutlöst tycker jag !för fyra år sedan tog vår veterinär 50 kr för att skriva ut penecillin till vår katt inte vet jag om det var för vi känner honom men det tror jag inte det finns väl en tariff för vad det kostar.Föresten har du hört efter om din katt behöver p-piller i den åldern ?20 år då kan man undra om hon fortfarande är fertil i den bemärkelsen att hon kan få kattungar.
Peztis
Motti, ja hutlöst är rätt ord! 50:- hade jag köpt men 150:-! Snacka om timpenning för det kan knappast ta dem mer än 5 min.

Och min kissemissa vet inte om att hon är 20 år så om hon inte får sin veckotablett så blir det ett fasligt majuande, oavsett årstid.

Meriona, jag kan förstå att de tar ut en viss avgift men 150:-!!!

Min gyn tog inte ut någon avgift för att per post sända mig mina recept, det är den enda medicin jag tar regelbundet så hur "vanlig" läkare gör vet jag inte men jag tror inte att de tar betalt för att förlänga ett recept.
Meriona
CITAT (Peztis @ 23-04-2010, 14:16) *
Motti, ja hutlöst är rätt ord! 50:- hade jag köpt men 150:-! Snacka om timpenning för det kan knappast ta dem mer än 5 min.

Och min kissemissa vet inte om att hon är 20 år så om hon inte får sin veckotablett så blir det ett fasligt majuande, oavsett årstid.

Meriona, jag kan förstå att de tar ut en viss avgift men 150:-!!!

Min gyn tog inte ut någon avgift för att per post sända mig mina recept, det är den enda medicin jag tar regelbundet så hur "vanlig" läkare gör vet jag inte men jag tror inte att de tar betalt för att förlänga ett recept.

Jo de gör de på Vårdcentralen här. 80 kr per gång. Men billigare än att gå dit iallafall.
skogstroll
det var det värsta, jag mailade en veterinärklinik och fick det i brevlådan dan efter gratis...
Meriona
Hoppas att din vet inte hänger på Odla, Skogstroll, annars lär det kosta 150 spänn nästa gång... laugh.gif
skogstroll
CITAT (Meriona @ 23-04-2010, 14:53) *
Hoppas att din vet inte hänger på Odla, Skogstroll, annars lär det kosta 150 spänn nästa gång... laugh.gif

too late om man säger så rolleyes.gif
Peztis
Nu tror jag ju inte att jag kommer behöva ringa om fler recept för min kissemissa - och den andra är fixad - men nästa gång är det definitivt någpt jag kommer att undersöka närmare.
pejori
Dom flesta vet. tar betalt, men inte den summan.(här tar dom 80 kr.)
Min vet. tar inte betalt för receptförskrivning. tummenupp.gif
Peztis
Ja, då är det trots allt inte så konstigt att jag reagerade!

Först taskigt beteende och sedan en hutlös avgift på det!!!! thumbdown.gif
Anki på Öland
CITAT (Peztis @ 23-04-2010, 13:25) *
...............Vår vet ligger i Upplands Väsby, några mil norr om Stockholm.

Om det är veterinärstationen uppe bakom blåhusen så är dom extremt dyra har jag märkt när jag besökt dom ett par gånger. Men han måste vl finansiera sitt gratisarbete hos Lili eller Sussi, vem det nu är som har Djurens ö.......
Anki
ingrid fuxwall
Numera har jag en frisk hund så jag är inte uppdaterad men för lite drygt två år sedan kostade det 60 eller om det var 80 kronor att få ett recept, samma sak om man uppsökte kliniken, de tog samma summa då också
Motti
Man kan ju tycka att skriva ut ett recept på datorn ja det är ju ganska smidigt !allt finns ju där bara att fylla i !men så länge man inte protestera så får man slänga upp slantarna.Tror jag får betala 100 kr för varje internetrecept jag beställer. till mig själv .Veterinärskostnader är hutlösa helt enkelt.Det gäller att ta det i beräkning när man skaffar djur!
Peztis
CITAT (Anki på Öland @ 23-04-2010, 20:36) *
Om det är veterinärstationen uppe bakom blåhusen så är dom extremt dyra har jag märkt när jag besökt dom ett par gånger. Men han måste vl finansiera sitt gratisarbete hos Lili eller Sussi, vem det nu är som har Djurens ö.......
Anki

Japp, det är dem... har haft dem sedan de låg i källaren i det hus de bodde, innan de byggde deras stora fina hus.
zissi
Jag har fick betala för att få medicin utskrivet till Amigo, men kommer inte ihåg hur mycket det kostade.
Anki på Öland
CITAT (Peztis @ 23-04-2010, 23:01) *
Japp, det är dem... har haft dem sedan de låg i källaren i det hus de bodde, innan de byggde deras stora fina hus.

Då bodde jag i Väsby och gick också där med mina hundar - det var betydligt lugnare att komma dit och han hade tid att prata och vara trevlig då...... smile.gif
Anki
Peztis
Anki, det håller jag med om. Har inte set till Jannis sedan det stora bygget i stort sett förutom i tidningarna om hur stor och bra det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon