Full version: Elgräsklippare
Pinnen
Hej!

VI har precis flyttat till vårt första hus och ska nu köpa gräsklippare. Vad ska man välja egentligen? De trådar som finns för detta är lite gamla. VI vill gärna ha en elklippare. Tomten är ca 1000 m2. Priset bör inte ligga över 4000.

Tack på förhand.
Ralf
Jag har 980 m2 tomt
Jag körde med elklippare

Numera kör jag med bensinklippare, det var som att möta Gud.
Elklippare är inte alls så kul.... speciellt inte med en så pass stor tomt. Upskakttningsvis tar det minst 3-4 ggr längre tid dessutom totalt sett.
Ally
Jag köpte en Bosch Rotak (37?) batteri-driven gräsklippare, är jättenöjd!
Tyst (låter som en dammsugare) och ingen sladd. Har också 1000 kvm tomt, fast gräsmattan är kanske bara 600-700 kvm totalt.
Pinnen
OK tack för svaret. Läste dock om denna att den klipper ca 150-300 m2 per laddning. Tycker det verkar drygt att behöva ladda mitt under klippningen.
Aqvakul
Elklippare med sladd innebär en klippare som alltid fungerar. Det är bara knivarna som behöver slipas ibland. De är också tystare än en bensinklippare. Nackdelarna är ffa två: Hanterandet av sladden och att klipparna inte orkar med lite tyngre gräs (långt och/eller blött). Föreslår att du lånar och prövar. Har du typ 600-700 kvm gräs, lite oregelbundna ytor och hinder och reser bort ibland på sommaren så är kanske en modern bensinklippare och specialbensin ett bättre val.
linkan77
CITAT (Pinnen @ 25-04-2010, 08:27) *
OK tack för svaret. Läste dock om denna att den klipper ca 150-300 m2 per laddning. Tycker det verkar drygt att behöva ladda mitt under klippningen.

Är i samma sits som dig:) har sökt lite och fått uppfattningen att rotak 43 är bättreval, eftersom du då får 2 batterier på köpet. Tydligen skall ett nytt batteri kosta 2000kr:(.

Lånar tråden lite. Ser att många pratar om boch. Vilken är bäst

Bosch Rotak 43
GARDENA Cylinder Gräsklippare batteridriven

Bengalow
Ett tips till alla er som har cylindergräsklippare....och inte kan klippa, för att det är vått i gräset. Det går alldeles utmärkt, om man sprutar knivarna med olivolja innan du börjar! Det fastnar knappt ett enda grässtrå! Äntligen fick vi användning för oljepumpen vi fick i present!
malcolm
Skall man köpa en laddningsbar gräsklippare eller någon annan maskin med ackumulatorer skall man se till att batterierna är av Li-lontyp. De håller längre och har inte samma mått av självurladdning som tex. Ni Mh.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon