pejori
Första frågan skriver jag själv. tummenupp.gif

Humlorna har vaknat här och är stora som hus!!
Men, nu börjar dom första att dö.
Är det fjolårets humlor som ska dö, eller fryser dom ihjäl, nu när det blev kallt igen?
Gossen Ruda
Jag är lite rädd för att många fryser eller svälter ihjäl, först kom det värme som väckte dem men sen kyla som fick blommorna att bromsa sin utveckling. Alla humlor man ser nu är övervintrande drottningar som skall starta nya samhällen. Är det åtminstone meningen.
pejori
Tack. Att det var "gamlingar" misstänkte jag. Stora är dom.
Myosotis
Så här års hittar jag alltid en massa döda humlor utan bakkropp, någon som har en förklaring till det?
Sen brukar många ha kvalster, kan de dö av det?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 26-04-2010, 09:14) *
Så här års hittar jag alltid en massa döda humlor utan bakkropp, någon som har en förklaring till det?
Sen brukar många ha kvalster, kan de dö av det?

Bakkroppsförsvinnandet står nog fåglar för men troligen har humlorna varit döda eller döende redan innan. Kvalstrens påverkan är lite osäker, även för experterna. Det är dock givetvis ingen fördel att släpa på en massa kvalster.
Myosotis
Vid ett tillfälle för några år sen hittade jag en humla som kröp på marken där bakkroppen var halvt av. Jag har också misstänkt talgoxar, men det är ju konstigt att den inte åt upp i detta fallet.

De med mycket kvalster på verkar väldigt dåliga ibland.
Berith
På tal om humlor med ohyra...

[attachment=49388:DSCN9099x.jpg]

Jag tror att jag visat den här bilden förut, eller en annan på samma humla... g.gif Den är iofs död, men det är ändå synd om den om den levde med dom här på sej.
Myosotis
blink.gif Åh hjälp det var många! sick.gif
Gossen Ruda
Frågan jag ställer mig är om humlan avlidit pga alla kvalster eller om alla kvalstren satt sig på denna humla pga att den redan var dålig och inte kunde försvara sig. När de är så här många påverkas säkert humlan.

Förra våren hjälpte jag en humledrottning. Jag såg att den hade mängder med kvalster så jag fångade in den och stoppade in i ett fångströr. Kvalstren fick panik och lämnade humlan och försökte komma undan. När alla lämnat humlan släppte jag ut henne medans kvalsten fick vara kvar. jag räknade till över 100 efteråt. Humlan tog ingen skada av att vara i fångströret en halvminut, de är otroligt seglivade.
Myosotis
Smart! Egentligen ska man ju inte lägga sig i, men jag försökte också att hjälpa en humla. Men det gick inte bra, humlan sprattlade och jag kunde inte ta dem med pinzett som jag hade tänkt. Hur ser ett fångströr ut?

Hur kommer kvalsterna till humlan? Jag trodde att de fanns på dem och spridde sig till andra humlor i boet och förökade sig mest på de humlor som är försvagade. Men om en drottning vaknar utan kvalster på våren, hur ska då kvalster hitta till henne om hon nu inte sitter i samma blomma som en annan drottning med kvalster?!
Berith
Jag tror att Ruda är både smart och snäll. flirting.gif

Om humlan blev dålig av kvalstren, eller om dom satte sej där för att humlan var dålig redan innan är en intressant undran... g.gif
Christina i Taxinge~
Intressant tråd!
Jag måste medge att jag aldrig tidigare funderat särskilt över humlornas liv, väl & ve.
Men i år verkar det vara så många humlor! ohmy.gif Och stora!! ohmy.gif
Jag hinner knappt öppna dörren förrän jag har ett gäng inomhus.....det uppskattar jag inte.....

Igår trodde maken att han trampade på en spik. Det gjorde ont som attan och han skulle dra ut spiken ur foten när han fick spiken i fingret också!! Det var förstås en humla! Han hade ont hela kvällen.....Att de har så kraftigt stick!? Men visst....den humlan var stor som en liten fågel! sleep.gif Jämt har jag hört "humlor sticks inte, de bränns en aning". Jo pyttsan!

Gossen Ruda
Jag vet att jag har pratat humlekvalster med Björn Cederberg tidigare, jag tror det blir ett nytt samtal och jag återkommer om jag får mer uppgifter. Ett fångströr är ett provrör med en bomullstuss fuktad med ättiketer i botten. Används för att döda inskter i men jag säger helst fångströr.
Myosotis
Jaha så du menar att humlan utsattes för eter en stund och det var därför kvalsterna fick panik? Jag trodde för att det var trångt eller nåt.
Gossen Ruda
Har nu pratat med Björn. Läget kan nog vara kritiskt för en del humledrottningar, men inte alla. Har dessa inte tankat upp ordentligt med socker(nekter) på hösten eller förbrukat för mycket under vintern måste de ha mat direkt. Hittar de inte detta klarar de sig inte så länge. Hittar man en sån kan man försöka att sätta den på en blommande sälg fast är den kraftigt påverkad kanske den inte ens kan äta. Det finns dock alltid drottningar som klarar sig så arten löper ingen risk.

Beträffande kvalstren så finns det inte så mycket undersökningar gjorda. Vissa större kvalster lever av flugägg så de kan vara bra men sen vet man inte om humleägg också smakar gott. Dessa stora kvalster angriper inte själva humlan, de liftar bara. Om de är många blir givetvis humlan besvärad. Sen finns det små kvalster som kan angripa själva humlan och krypa in i trakéerna men det krävs mikroskop att se dessa.
Berith
thanks.gif

Även de allra minstas värld är händelserik alltså.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 14:31) *
Dessa stora kvalster angriper inte själva humlan, de liftar bara.

Jaha!

Tack för info, jätteintressant!
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 14:31) *
Har nu pratat med Björn. Läget kan nog vara kritiskt för en del humledrottningar, men inte alla. Har dessa inte tankat upp ordentligt med socker(nekter) på hösten eller förbrukat för mycket under vintern måste de ha mat direkt. Hittar de inte detta klarar de sig inte så länge. Hittar man en sån kan man försöka att sätta den på en blommande sälg fast är den kraftigt påverkad kanske den inte ens kan äta. Det finns dock alltid drottningar som klarar sig så arten löper ingen risk.

Beträffande kvalstren så finns det inte så mycket undersökningar gjorda. Vissa större kvalster lever av flugägg så de kan vara bra men sen vet man inte om humleägg också smakar gott. Dessa stora kvalster angriper inte själva humlan, de liftar bara. Om de är många blir givetvis humlan besvärad. Sen finns det små kvalster som kan angripa själva humlan och krypa in i trakéerna men det krävs mikroskop att se dessa.

Tackar för infon... smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon