Snart är 50 % av tomten snöfri. Skön känsla men det oundvikliga närmar sig med all icke önskvärd tydlighet. Det jag menar är att den där listan på ”att göra” börjar te sig som K2 eller annan knöl på klotet som vi skall bestiga.
När barnbarnen slumrat in och hundarna kommit till ro så skall vi gå igenom vad vi verkligen måste angripa och i vilken ordning.
Först på listan står nog räcken till två altaner. Gäststugan och växthuset. Förargligt om någon kliver rakt ut.
Årets sista skidtur. Ja det är inte så där komplicerat som det låter, men vi måste lyfta upp fönsterväxthuset på skidor och dra med fyrhjulingen till en ny plats i lustgården. Där skall squash och ampeltomater bo i sommar. Marginellt med grävning och vi lägger bara två skift med leca i förband. växthuset är inte tyngre än att vi kan justera om nästa års tjällossning förskjuter det hela.
Sedan har vi en massa som skall rensas och ev grävas upp och jordförbättras och planteras om. Det tunga jobbet är växthus tre. Gropen är klar. Skall ha grusbotten och dräneringsrör. Snickra gjutform, blanda betong, armera och gjuta. Sju dagars vila och annat jobb. Sedan mura tre skift lecablock. Resa växthuset. OK, det är mini men ändå.
Och under tiden skall vi fullfölja rensningen, ta hand om årets sådder. Hinna så i kökslandet och sätta peran. Så tillkommer det som måste göras ändå. Och allt det jag har glömt bort nu.
Men! Tro inte att detta är en klagan. Det är så underbart att ha något att göra. Och att det man gör syns. Eva är frustrerad. Hon städar för jag får bakläxa. Hon tvättar. Men så förbaskat otillfredsställande det är. Det syns och märks ju inte. Hon rensar i rabatterna. Suveränt, men det syns ju bara en vecka. Jag skall nog tänka om lite. För om jag behöver lite handgång så ropar jag och hon kommer.
Jag måste nog tänka om lite.
Plötsligt slår mig en fruktansvärd förträngd uppgift. Vi har16 kubik bonnajord som skall spridas ut runt gäststugan. Krattas och besås med det som kallas gräs. Om vi har tur så blir maj månad torr och grannen kan ta traktorn och pytsa ut massorna. Skottkärrning är inte att tänka på. Det räcker med att det skall krattas ut. Ungefär 200 kvadrat med någon rabatt här och där, var då.? En sagolik fördel är att vi nu har två grannar med stora jordbrukstraktorer med skopa som kan greja det. Med ett 5 cm jordlager så borde det räcka till att grunda några kvadrat med rabatter. Baksidan blir hur vi än sår ett mosslandskap. Huset skuggar från öster och i söder och väster är det skog. Men mossa är grön. Japansk trädgård kanske?
Nog flummar för i kväll. Isak sover och Ida kämpar för att hålla sig vaken. Hundarna har just haft ett skallcrechendo för någon älg, rådjur eller nalle. Jag skall hämta in hundarna om en stund. Björnspår har setts i närheten.
Maeråkes
Bengt