blomkronan
23-04-2010, 20:40
På min odlingslott som jag skaffa i höstas växer något som jag tror är hallon??
[attachment=49285:IMG_3072.JPG]
Den ser ut att sprida sig via rötterna
[attachment=49286:IMG_3068.JPG]
Den skjuter skott nerifrån.
och är "taggig"
JO.... det här undrar jag över oxå...
Kan det vara stockros?? eller finns det ogräs som liknar det?
[attachment=49287:IMG_2976.JPG]
Aqvakul
23-04-2010, 20:44
Stockroser har du definitivt...
Det första är inte riktigt hallonlikt - lutar mer mot vresros (eller möjligen krusbär), men är långt ifrån säker...
Sussie F-Flower
23-04-2010, 20:47
Ja till stockros!
Men den där busken? Kan det inte vara någon ros?
RibesRubusVitis
23-04-2010, 23:00
Den andra bilden är onekligen hallonlik, eller kanske nån korsning hallon-björnbär. Växtsättet på den första bilden liknar varken hallon eller krusbär; alldeles för många revor, om inte några är vissna från förra året. (Jag slog en koll på taggrips i samma släkte som krusbär, men den har inte så mycket taggar som din.)
Men om du bor i zon 2-3 verkar bladen väldigt väl utvecklade. Så långt har inte mina hallonplantor kommit i zon 1.
blomkronan
24-04-2010, 06:44
Nu blir jag helt

Jag var nästan säker på att det var hallon
Jag ska ner till lotten och titta lite närmare...
Men taggarna är ju som "fjun" syns på blid 2.
När jag rensa runt "busken" fanns det inga gamla kvistar att ta bort, allt ser ut att "leva"
och jag hade heller inga blad eller blomrester att plocka bort så jag tror inte det kan vara en ros ??
Nu kan ju förra ägaren rensat, men det tror jag inte, med tanke på att inget annat var rensat!
Jag åker ner och tar nya bilder och kollar lite nogare på den.
lotten är mera i zon 2, tomten hemma har nog en 2-3:a
återkommer
Malin_MeL
24-04-2010, 08:33
Om alla skott lever så verkar det inte vara hallon. de sätter skott sommar1 sen frukt sommar2 och sommar tre är de döda.
mina hallon ser inte ut som en buske på det sättet, utan bara massa skott som står rakt upp.
jag tror mer på björnbär, de är lite yvigare, eller någon hybrid
De två första bilderna är definitivt inte hallon. Beståndet är för busklikt, och inga döda stammar. Även taggarna är olikt hallon. Om en vecka är det säkerligen mera lättidentifierat.
------
Ändrar: Hallon har taggar bara på första årets skott, andra året är de kala. Jag var o kollade i mina hallonbestånd. Inte en tagg någonstans nu.
Krusbär har mycket glesare och vassare/längre taggar, tycker jag.
Sant... men det är det enda jag kom på just nu som är taggigt i kökslandet... Men jag håller med om att det inte ser ut som krusbär heller.
blomkronan
24-04-2010, 22:52
Så... nu har jag varit på lotten, jobbat och varit på lotten igen

(vilket toppen väder, vi har haft idag

)
[attachment=49324:IMG_3092.JPG]
[attachment=49325:IMG_3094.JPG]
[attachment=49326:IMG_3095.JPG]
En "äldre" man kom förbi i dag och jag fråga honom vad han trodde att det var? Han sa oxå krusbär...
-kanske vit eller annan sort. sa han
MEN.... krusbär förgrenar sig väll??? Denna har inga förgreningar!
Kvistarna är mellan 50-70 cm höga, växer helt rakt upp!
och knoppar sig på grenarna.
Jag skulle så gärna vilja veta vad det är.... så jag vet om jag ska klippa eller inte
Flera förslag mottages
blomkronan
24-04-2010, 22:59
CITAT (Malin_MeL @ 24-04-2010, 09:33)

Om alla skott lever så verkar det inte vara hallon. de sätter skott sommar1 sen frukt sommar2 och sommar tre är de döda.
mina hallon ser inte ut som en buske på det sättet, utan bara massa skott som står rakt upp.
jag tror mer på björnbär, de är lite yvigare, eller någon hybrid
Men din beskrivning stämmer....
År 1: Först små skott... dom som kommer lägst ner.
År 2: dom långa....
År 3: Jag hitta torra (kraftigare grenar) grenar mitt i busken som jag plocka bort.
Vi får se om någon vet....
Men jag tycker nog att det lutar åt hallon..... (eller krusbär......

)
Malin_MeL
25-04-2010, 00:21
spännande det ska bli och se vad det blir!
'de krusbärsbuskar jag har haft har varit rätt låga och breda, ser inte alls ut som detta, men det kanske är olika beroende på sort.
det kanske är hallon ändå...
RibesRubusVitis
25-04-2010, 00:23
Jag googlade på "thorny raspberry" och hittade en bild:
http://www.flickr.com/photos/dah_professor/3172702016/Verkar rätt likt; i alla händelser, klipp inte bort något som lever och knoppas.
*Stintan*
25-04-2010, 01:09
Jag tycker att det ser ut som hallon som inte blivit skötta på länge.
Tycker att du ska glesa ur det hela en del genom att ta bort de svagaste grenarna och behålla de kraftigaste.
Om några veckor ser du om det finns fler döda som du kan ta bort (tycker det ser så ut men lite svårt att se)
blomkronan
25-04-2010, 08:46
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-04-2010, 01:23)

Jag googlade på "thorny raspberry" och hittade en bild:
http://www.flickr.com/photos/dah_professor/3172702016/Verkar rätt likt; i alla händelser, klipp inte bort något som lever och knoppas.

Bilden visar ju att det finns hallon med en massa taggar/fjun TACK

Jag gör så att jag bara tar bort gamla kvistar, klipper inget ska se om dom är lätta att flytta på...
jag har en plats jag skulle kunna gräva ner dom glesare på.
Jag återkommer till tråden sen när det kommit frukt så... så ni oxå får veta vad det var

TACK ALLA för alla svar

Det lutar väll mot hallon iallafall
Malin_MeL
25-04-2010, 10:22
Ett tips ifall det är hallon:
på hösten när det är dags för skörd brukar jag vänta tills det mesta är moget sen går jag ut med sekatören och klipper helt enkelt ner de skott med frukt på. (de kommer ändå att dö till nästa säsong) sen sätter jag mig nånstans och plockar av all frukt, mycket enklare än att stå inne i busken att skörda, och så har man redan gjort vår-städningen
CITAT (Malin_MeL @ 25-04-2010, 11:22)

Ett tips ifall det är hallon:
på hösten när det är dags för skörd brukar jag vänta tills det mesta är moget sen går jag ut med sekatören och klipper helt enkelt ner de skott med frukt på. (de kommer ändå att dö till nästa säsong) sen sätter jag mig nånstans och plockar av all frukt, mycket enklare än att stå inne i busken att skörda, och så har man redan gjort vår-städningen
Men vanliga hallon mognar ju under en väldigt lång tid. Jag får plocka varje dag åtminstone ett par veckor. När de första är mogna och plockfärdiga, finns det ofta fortfarande blommor. Har du någon speciell sort där alla bär mognar samtidigt?
Malin_MeL
25-04-2010, 10:56
ja det kanske jag har...det var faktiskt en som sa till mig en gång vad det var för sort, nån gammal vild sort. de är väldigt små och smakar mycket mer än vanliga trädgårdshallon.
den ger iof frukt under en längre tid men bara i en mängd som passar för att stoppa några i munnen när man går förbi, så det blir faktiskt en skördedag per år.
det är ingen rik-producerande sort, men väldigt god!
Hallon kan ju faktiskt se rätt annorlunda ut. Jag har t ex en vit hallon och den ser helt annorlunda ut mot de röda.
RibesRubusVitis
26-04-2010, 15:18
Hade nyss ärende förbi Plantagen. Dom hade fått in ett parti vresrosor som var väldigt lika dina "hallon". (Såg att Aqvakul hade just det förslaget.)
Daniel83
28-04-2010, 03:28
Tycker det ser ut som ett misskött hallonbuskage jag, liknar i alla fall ingen av de krusbärsbuskage jag har sett.
blomkronan
18-07-2010, 22:08
Nu vet jag vad det är

Det var
GULA HALLON 
och jätte goda

[attachment=52449:gula_hallon.JPG]
[attachment=52450:gula_hallonbusken.JPG]
Nu har jag förstås en fråga till... nu när vi vet vad det är. När är det lämpligast att flytta på dom? är höst eller vår den bästa tiden?
Ophelia
18-07-2010, 22:15
Går bra att flytta dem nu i höst (kan även flyttas på våren). Klipp bort de grenar som burit bären och låt årsskotten vara kvar så får ni hallon nästa år. Klipper du bort allt så får du vänta på skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.