Söttok06
Jag var på Zetas i går och frågade ang. detta plommonträd. De sa att det kunde bli ca 4-5 högt och att man INTE kunde beskära det som äppelträd och pärongträd.

Nu ringde jag till Trädgårdshuset i Skarpnäck och frågade eftersom jag såg på deras sida att höjden var mellan 2,5 -3,5 meter. Han sa att man kunde hålla nere höjden på trädet till den höjd som man ville ha och att man då eftesom det är stenfrukt beskar på hösten.

Så i prinsip skulle jag kunna hålla nere höjden till ca 3 m om jag skulle vilja det enligt Trädgårdshuset.

Det kanske skulle fungera ändå på min lilla lott (117 kvm). Jag vill inte att det brer ut sig för stort nämligen och plommon är nog det enda fruktträd som jag vill ha. Annars köper jag ett prydnadsträd i stället nästa vecka.

Vem ska man tro på av dessa två? Vet någon här ang. plommonträd hur det funkar?
Anders Roslagen
Du kan nog tro på båda för de talar väl om erfarenhet som är olika beroende på vilken plats de observerat på. Och inte beskär man plommon som äpple eller päron! Men beskära kan man försiktigt ändå. Så där har ju båda rätt.
Ibland blir fruktträd högre genom beskärning. Långa skott som skulle böja sig mot marken med sin frukt blir stadigare och styvare med upprepade toppningar, och därmed högre. Så du kan böja grenar åt sidorna med tyngder eller stag när de är unga för att få långa grenar men ett lågt träd.
Söttok06
Tack för ditt svar!
Vad jag förstår så kan man sätta tyngder på grenarna så att kronan blir lägre men att det mer brer ut sig åt sidorna. Men kan man beskära någon gång så att det inte blir en omkrets på 5 meter. Eller ska man bara låta det vara?
Då blir nog ett sådant träd lite stor ändå.
Om jag t ex nu skulle köpa ovannämnda plommonsort och plantera nu. Nästa höst beskära lite och hänga tyngder. Sen vänta med beskärning två år t ex. Måste kanske ta dit någon i så fall som kan det här med beskärning så att jag inte skadar trädet.

Folk nere på koloniområdet har beskurit sina träd väldigt kraftigt. Ser att plommonträd har många vattenskott som sticker uppåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon