flouee
I Göteborg är det sol och plusgrader, och prognosen säger åtminstone 10 grader dagtid och några plusgrader varje natt ett par veckor framöver.

Jag har flyttat ut en hel del plantor och lagt ett par lager fiberväv över. Jag funderar dock på vilka sorter som är mer härdiga, och vilka jag bör vara försiktig med? De jag har sått och som svämmar över inomhus är:

Purpurklätt
Rudbeckia
Solhatt
Lavendel
Temynta
Violruta
Anisisop
Nävor
Aubrieta
Malva
Vallmo
Perenn solros
Rosenvial
Purpursporre
Flikrabarber
Armeria

Någon som vet? smile.gif
Ezereht
Lavendel och mynta måste ju vara härdiga, dom har jag ute året om här. Nävor med kanske, dom är ju också ute året om s.a.s.
Bassam
Hej
Perenner kan man lägga ute hela året för att de kommer bra när vädret blir bra.
H:Bassam
therese.kvist
Perenner som är sådda inomhus måste oxå avhärdas precis som allt annat.
Men så som du gjort låter ju bra med fiberduk på.
Snöflinga

När jag omskolade tagetusen för c:a tre v sedan blev det så mycket att jag ställde ut ett gäng på balkongen med 2 lager fiberduk över. Trots tre hårda frostnätter har de klarat sig ohmy.gif fast de har inte växt ett endaste dugg ... Däremot höll de på att kolavippa när jag tog bort väven en solig dag, alltså måste det finnas minst ett lager kvar vid sol. Men inget tjafs med ut och inskolning, lite spännande att se hur de utvecklar sig smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (flouee @ 24-04-2010, 12:11) *
Purpurklätt
Rudbeckia
Solhatt
Lavendel
Temynta
Violruta
Anisisop
Nävor
Aubrieta
Malva
Vallmo
Perenn solros
Rosenvial
Purpursporre
Flikrabarber
Armeria

alla dessa kan du börja att avhärda nu (eller fortsätt som du har gjort), men var försiktig med sol och frost.

CITAT (Snöflinga @ 25-04-2010, 10:45) *
När jag omskolade tagetusen för c:a tre v sedan blev det så mycket att jag ställde ut ett gäng på balkongen med 2 lager fiberduk över. Trots tre hårda frostnätter har de klarat sig ohmy.gif fast de har inte växt ett endaste dugg ... Däremot höll de på att kolavippa när jag tog bort väven en solig dag, alltså måste det finnas minst ett lager kvar vid sol. Men inget tjafs med ut och inskolning, lite spännande att se hur de utvecklar sig smile.gif

balkongen brukar skydda extra mot frost, sedan har ju dukarna gjort sitt. plus så brukar inte frosten vara hela natten nu och solen värmer upp snabbt. så det tar inte så hårt på växterna.
flouee
Åh, tack för svaret flaxss! Nu har jag haft en del plantor ute 5-6 timmar lördag-söndag, men kanske kan jag börja ställa ut alla hela dagarna? Ca kl 7-18? Det ska vara 10-15 grader dagtid, klarar plantorna så många timmar i början? Till nästa helg hoppas jag de kan vara ute dygnet runt (med duk), låter det som en rimlig tidsplan? Det ska vara minst 4 grader på nätterna enligt prognosen.
flouee
Nu har jag burit ut alla plantor för första gången - men oj vad jobbigt det var. Tror ni de klarar natten ute direkt, ska bli minst 5 grader varmt alla nätter tills nästa helg? Med två lager fiberduk? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
ha dom ute, täck dom med väv det kommer gå bra. mina egna frösådda perenner har varit ute sen mitten av mars utan att dom dött (med täckning som nu är borta). visst några blad är brända av sol och köld. men redan på flera av perenner kommer där massor av nya blad. så ha dom ute och täck med väv som skyddar mot sol och viss frost. blir det för kallt dvs under -5c ta in dom. sedan tar du av mer och mer av väven under en 2-4veckors tid. sen när dom vant sig kan du plantera ut dom där du vill.
Peztis
Jag har precis börjat bära ut några av plattorna på min inglasade altan, blir ju som växthus där. Det ligger dock i österläge så där är inte så ljust på em...

Men skönt att börja få tillbaka lite utrymme inomhus. Nu börjar det dock bli bökigt på altan... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon