Full version: Beskärning
Lingontårta
Hej alla!

Tackar ödmjukast för de svar jag fått angående förökning av buskar för ett tag sedan.

Efter mycket om och med har snön börjat försvinna och jag tänkte sätta igång med att gallra buskarna och dom ser ju ut som... jag vet inte vad.

Hur gallrar man en sån här rishög? Se bilden
Kan tillägga att med de allra högsta grenarna så är busken närmare 2 meter hög.
Huggorm
Vad är det för buske? Förmodligen kan du kapa den 10-20cm från marken så växer den upp på nytt
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 24-04-2010, 15:21) *
Vad är det för buske? Förmodligen kan du kapa den 10-20cm från marken så växer den upp på nytt

instämmer..
Lingontårta
Det är nån typ av schersmin.
Cilla
Jag tycker att de flesta grenar ser levande ut. Om det är en blommande buske - vill du inte ha den tätt, praktfullt blommande? Det är ju inte alla buskar som bli vackrare av gallring, eller som har mycket grendöd och därför behöver föryngras genom att skäras till marken.

Så länge grenverket är friskt och levande behöver man inte hyvla i varje buske som lyckats bli tät, rikblommande och frodig.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det liknar smultronschersmin och den har det där täta och bulliga växtsättet.
Epikuros
CITAT (Cilla @ 25-04-2010, 13:40) *
Jag tycker att de flesta grenar ser levande ut. Om det är en blommande buske - vill du inte ha den tätt, praktfullt blommande? Det är ju inte alla buskar som bli vackrare av gallring, eller som har mycket grendöd och därför behöver föryngras genom att skäras till marken.

Så länge grenverket är friskt och levande behöver man inte hyvla i varje buske som lyckats bli tät, rikblommande och frodig.

I längden kommer ju grenverket att bli sjukt och därefter ännu fulare.

Man kan undra vad det är för en vaktmästare som gått åt den busken! =P
Skär ner hela busken till 20cm säger jag =)
Aqvakul
CITAT (Epikuros @ 25-04-2010, 18:20) *

Håller med - här finns ingen räddning...
Cilla
CITAT (Epikuros @ 25-04-2010, 18:20) *

Om grenarna är levande eller döda går inte att se på bilderna. Och vem glädjs åt en gles, svajande smultronschersmin? Eller annan schersminsort också för den delen. De är täta, burriga, finförgrenade och bildar grönvita, doftande bollar när de blommar - om man inte beskär dem i tid och otid.

I längden kommer denna buske förändras liksom alla andra buskar, och sjuka behöver inte obeskurna buskar alls bli.

Men som sagt, om det är levande eller dött går inte att se. Är merparten dött är det säkert bäst att starta om den och samtidigt ge den lite jordluckring och bevattning.
Bassam
Hej
jag tycker att du behöver borta döda grenar och grenar som korsa andra och öppna väg till solen och luften för att kommer inne på slutet du kan topp grenar som är bra .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon