KRT
Satta (på prov, har aldrig testat innan) chili (Capsicum chinense "Ballon") för några månader sedan och plantorna har utvecklats bra. De är nu ca 20-25 cm höga och jag börjar fundera på hur jag ska få dem att bära en massa frukt.... För det första, ska man/bör man toppa plantorna? I så fall när ska de toppas och hur?Hur stora krukor behöver dem och när ska de planteras om? Hur känsliga är chili för lägre temperaturer, de börjar bli för stora för hyllan hemma, men enda alterantivet är föräldrarnas uterum som visserligen är varmt då solen står på och det blir inga frysgrader, men det håller inte mer än några plusgrader när det är kyligt på natten.........

Alla plantor utom en endaste är normalt gröna, den är i stället rödaktig i stjälken, bladnerverna och bladskaften - kan det vara en röd varietet som slunkit med av misstag eller är det något fel på plantan?

Tycker dessutom att man kan "lukta" chilihetta redan på bladen - men kan detta verkligen stämma, är det väl bara frukten som är het?
Preussen
CITAT (KRT @ 24-04-2010, 13:16) *
Satta (på prov, har aldrig testat innan) chili (Capsicum chinense "Ballon") för några månader sedan och plantorna har utvecklats bra. De är nu ca 20-25 cm höga och jag börjar fundera på hur jag ska få dem att bära en massa frukt.... För det första, ska man/bör man toppa plantorna? I så fall när ska de toppas och hur?Hur stora krukor behöver dem och när ska de planteras om? Hur känsliga är chili för lägre temperaturer, de börjar bli för stora för hyllan hemma, men enda alterantivet är föräldrarnas uterum som visserligen är varmt då solen står på och det blir inga frysgrader, men det håller inte mer än några plusgrader när det är kyligt på natten.........

Alla plantor utom en endaste är normalt gröna, den är i stället rödaktig i stjälken, bladnerverna och bladskaften - kan det vara en röd varietet som slunkit med av misstag eller är det något fel på plantan?

Tycker dessutom att man kan "lukta" chilihetta redan på bladen - men kan detta verkligen stämma, är det väl bara frukten som är het?

du behöver inte toppa plantan. det är bara om den får trångt om utrymme tex slår i taket i växthuset. ju fler gånger du planterar om desto bättre. vad står de i för krukor nu? sorter av släktet c.chinense är generellt sätt mindre tåliga mot kyla. du har inget bra söderfönster att ställa den i?

hur ska du odla den? ska du ha den i växthus?

det är brukligt att det endast är frukten som är het men bladen kan dofta lite.
KRT
Tja var jag ska odla den - ingen aning tänkte inte så långt. Ute hade jag planer på - men det kanske inte fungerar? Jag har iofs ganska gott om söderfönster...... Räcker ljuset till nu eller måste man fortfarande ha extraljus? Hur stora blir plantorna egentligen, får de alltså plats i fönstret även som "vuxna"?????

Just nu står dei ganska små 4-kantiga plastkrukor ( kan de vara 8-10 cm höga).... Ganska små faktiskt, men vissa växter trivs ju i små krukor smile.gif, men kanske inte chili????
Preussen
det kan nog fungera utomhus, söderläge är alltid att föredra. tänk på att det ska vara bra lä. du kan ha dem i fönstret men ställ ut dem. det ger fördelar när det gäller pollinering samt mot skadedjur. om du vill ge dem lite extraljus fungerar det med lysrörsbelysning eller stark lågenergilampa på närma avstånd. fast när halva maj har gått är det ganska onödigt.

hur stora dina plantor blir vet jag inte men räkna med att ha dem i en 10l kruka/spann när du krukat om den sista gången. sätt dem nu i lite större krukor med en näringsrik väldränerad jord. du har förresten inga bilder på den?

Bassam
Hej
Nu räcker solen inte .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon