Ska bygga en "struktur" av ca 2m höga stolpar och en överliggare uppe på (för att gränsa av en del av trädgården samt ge några klematis något att klättra på. Funderar över det ENKLASTE sättet att förankra stolparna i marken. De kommer inte bära någon större tyngd, inte heller fungera som vindfång eller klätterställning - så de behöver inte sitta som gjutna i marken, men jag vill inte heller att de viker sig vid minste storm.....
Finns det egentligen några alternativ till gjutning, jordankare och plintar???
Aqvakul
24-04-2010, 12:34
Om du har sandjord och väljer tryckimpregnerat så kan du borra med jordborr och sen stötta med stenar...
Annars är jordankare nästan lättare, men förstås lite dyrare...
vitavargen
24-04-2010, 12:42
Samma förslag som Aqvakul, fast jag skulle använt spade och gått ner minst 40cm i jorden. Vid foten är det stenar som gäller och grus. Nåt liknande skapade jag för mina vindruvor för några år sen.
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2010, 13:34)

Om du har sandjord och väljer tryckimpregnerat så kan du borra med jordborr och sen stötta med stenar...
Annars är jordankare nästan lättare, men förstås lite dyrare...
Snarare lerjord än sandjord.......... Jordankare, är det samma som jordspett? En metall-hållare som man bankar ner i jorden?
Aqvakul
24-04-2010, 13:27
CITAT (KRT @ 24-04-2010, 13:49)

Snarare lerjord än sandjord.......... Jordankare, är det samma som jordspett? En metall-hållare som man bankar ner i jorden?
Ja, det var det jag menade iaf. Det lär finnas mer komplicerade konstruktioner också.. Bygger man så att det blir stolpar i fyrkant, så stagar kontruktionen upp det hela.
Det svåraste att få stabilt är långa höga plank...
skogsnatt
27-04-2010, 04:47
Det enklaste är att helt sonika gräva ner stolpen i marken. Sen finns möjligheten att använda en stenpost (jordankare även kallat) Och det är nog detta alternativ jag skulle använt själv. Men det absolut bästa och hållbaraste lösningen är att gräva ner en 50 eller 70 cm betongplint och sen sätta genomgående bult och spänna för kung och fosterland.
blomkronan
27-04-2010, 07:55
Lerjord utan sten? jag röstar på jordankare det är bara att banka ner

vipps... så är det klart
Lagen om alltings jävlighet säger ju att det ligger en bumling precis där man tänker banka ner jordankaret, tycker det alltid slutar med att man får gräva ändå. Valde plintar redan från början när jag byggde pergola förra året...

/magnus
thomasini
01-05-2010, 12:37
Jag skulle rekommendera att gräva ner till frostfritt djup och gjuta upp till marknivå, stolparna skulle jag fästa i stolpskor som fästs i gjutet. Håller garanterat.
Mvh Thomas
H Anders
02-05-2010, 06:40
Gräva till frostfritt djup?! Det är 2,3 m där vi bor!
Nej, inte behöver du gräva till frostfritt djup....
malcolm
18-05-2010, 12:28
Jag skulle borra mig ner så långt det går med en jordborr (finns att hyra) och sedan gjuta fast en tryckimpregnerad stolpe direkt i hålet.
malcolm
18-05-2010, 12:38
[attachment=50112:jordborr.jpg]
En sådan här jordborr kostar 1995:- hos Jula och borrar 15 cm stora hål upp till 1 m djupa, köpte en själv i höstas då jag byggde plank. Värd varenda krona.
RibesRubusVitis
18-05-2010, 18:48
Min jordborr från Jula kostade 149 spänn på rea i höstas; i dag kostar den 199:
http://www.jula.se/jordborr-137486
Aqvakul
18-05-2010, 19:10
CITAT (malcolm @ 18-05-2010, 13:28)

Jag skulle borra mig ner så långt det går med en jordborr (finns att hyra) och sedan gjuta fast en tryckimpregnerad stolpe direkt i hålet.
Jag tvivlar på att det är en bra metod. Stolparna kommer att ruttna upp snabbare än om den står direkt i jorden. Vill man ha lång hållbarhet så fästs stolparna på stolpskor ovan mark.
malcolm
21-05-2010, 10:58
Stolpskor har tyvärr den egenheten att konstruktionen blir gungig, en nergrävd tryckimpregnerad stolpe lär hålla en livstid innan den ruttnat sönder men man bör nog hälla i ett par spadar singel i botten på hålet innan man gjuter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.