Bor på en skogstomt med mycket tallar, varje år krattar jag ihop massor med barr.
Nu undrar jag om det är bra att sätta barren den vanliga komposten?
I så fall: vilka grönsaker och blommor som tycker om det
och vilka som trivs inte med det ... och varför?
Vad bidrar barren med i komposten?
Jag har gjort i ordning en kompost med enbart barr
(för att inte behöva åka iväg med så många säckar till tippen)
och ser att det blir jord där. Finns det några växter som tycker om den jorden?
/Lotta
Jag tror det alltid är bäst med "blandad kompott" när det gäller kompost. Liten mängd barr i vanlig kompost gör ingen skillnad. Barren behöver dock lång tid för att förmultna, längre än matrester, gräs eller trädgårdsavfall.
Blandar man in mycket barr, bör man kanske även lägga till lite kalk, för att barr från gran o tall lär vara sura, ha lågt Ph-värde. Således borde surjordsväxter som rhododendron gilla kompost gjord enbart på barr.
Eva i Höga
24-04-2010, 16:43
Jag håller med RitRat, har du rhododendron så ge dem tallbarrskompost.
KarinSKARA
24-04-2010, 19:13
Tallbarr är inte farligt att lägga i komposten (i lagom mängd) ELLER ännu hellre där man har surjordsväxter. Perfekt att först lägga eklövslager och så strö tallbarren över detta.
Därimot granbarr skall man vara mer sparsam med för de är så korta så de vill klibba ihop sig till en filt.
Skönt, nu vet jag att jag inte sååå noga behöver separera barren från björklöven när jag krattar, komposten funkar ändå. Barrkomposten får jag använda till de växter som gillar surt.
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.